آسيب هاى شغلى در خياطى

 

شغل خياطى به دليل وضعيتى كه خياط در حين كار به خود مى گيرد مستعد آسيب هايى در ساختار اسكلتى عضلانى مى باشد. خياط عموما پشت دستگاه چرخ خياطى مى نشيند و خودش را روى چرخ خياطى براى دوختن دقيق خم مى كند، وضعيت قرارگرفتن غلط مى تواند سبب خستگى زودرس در شانه، گردن ، ستون فقرات پشتى و كمر شود. يكى از شايع ترين مشكلات ايجاد شده در اين افراد، قوز پشتى است كه به دليل خم شدن بيش از حد روى چرخ خياطى ايجاد مى شود. افراد سر و شانه هاى خود را به سمت پايين و جلو خم مى كنند. براي جلوگيرى و پيشگيرى از اين وضعيت بهترين كار آگاهى به خود از حفظ وضعيت صحيح مى باشد ولى عموما افراد در حين انجام كار فراموش نموده و مجدد وضعيت قوز را به خود مى گيرند در نتيجه بهترين وسيله كمك درمانى استفاده از قوزبند هاي طبى در ساعاتى مى باشد كه فرد در محيط كار قرار دارد. علاوه بر اين مشكل به دليل خم شدن سر بر روي چرخ خياطى افراد بسيار مستعد درد گردن به دليل كشيدگى عضلانى و در طولانى مدت اين وضعيت افراد را مستعد آرتروز و ديسك گردنى خواهد نمود. يكى از بهترين اقدامات در اين افراد توقف 5-10 كار براي هر 45 دقيقه يا حداكثر يك ساعت و انجام ورزش هاى مناسب گردن مى باشد. در ضمن استفاده از قوزبند طبى با بردن شانه ها به عقب به حفظ وضعيت مناسب سر كمك مى كند. يكى ديگر از مشكلاتى كه اين مشاغل با آن روبرو هستند كمردرد مى باشد كه اكثر كمردردها به دليل نشستن غير صحيح پشت دستگاه خياطى رخ مى دهد. در اين شرايط نيز حفظ صحيح وضعيت ستون فقرات و انجام ورزش هاى مناسب در محيط كار روزى چند مرتبه بسيار كمك كننده است، علاوه بر اين استفاده از قوزبند طبى به طور ثانويه سبب كاهش گردن درد و كمردرد ناشى از آن مى شود. همچنين زمانى كه افراد براى ساعات طولانى پشت ميز بنشينند و حركت نداشته باشند به دليل گردش خون نامناسب بسيار مستعد واريس و تورم در پاهاى خود هستند. بايد اشاره نمود كه ارتفاع صندلى و نيز ارتفاع ميزكارى كه فرد با آن كار مى كند جهت پيشگيرى از وضعيت غلط مهم است. نشستن روي صندلى بايد طورى صورت گيرد كه زانوها کمی پائین تر از ران باشد. کمر را به پشتی صندلی بچسبانيد و پاهای خود را در جلو طوری قرار دهید که کف پاهایتان زمین را لمس کند.

بيمارى هاى مرتبط شغلى : قوز پشتى، گردن درد به دليل كشش عضلانى ليگامانى و يا تخريب ديسك گردنى و كمر، كمردرد، واريس

 

محصولات طبى مرتبط قوزبند طبى پل دار كد004، باندا‍ژ ترقوه كد 143 (جهت پيشگيرى)

 قوزبند آتل دار با كش منفذدار  كد 156 و قوزبند آتل دار نئوپرنى كد 012 (در صورت وجود قوز پشتى قبلى)

جوراب واريس طرح سوئيسى كد 025

 

ورزش هاى درمانى : ورزش هاي درمانى مناسب قوز پشتى ، ورزش هاى مناسب در محل كار 

 

اصول ارگونومى : ارتفاع ميزكار مناسب طورى كه فرد روى چرخ خياطى خم نشود، ارتفاع صندلى مناسب طورى كه زانو ها زياد خم نشود و يا پاها آويزان نياشد.  و نور كافى در محيط كار براي سلامت چشم و كاهش سردرد پيشنهاد مى شود.

 

 
آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام