كمردرد و دلایل آن

 

یكی از شایع ترین دردهایی كه هر فرد حداقل یكبار در طول زندگی خود آن را تجربه می كند، كمردرد می باشد كه شیوع آن عموما در بین زنان و مردان یكسان است ولی در بین سنین 30 تا 50 سالگی شیوع بیش تری دارد.

شدت كمردرد می تواند در بین افراد متفاوت باشد. كمردرد می تواند خفیف یا شدید باشد و علائم آن یا به صورت حاد و با شدت بیش تر و یا به صورت مزمن برای ماه های طولانی باشد.

علل شایع كمردرد:

علل متعددی برای كمردرد وجود دارد كه شایع ترین آن بیرون زدگی یا فتق دیسك، آرتروز مفاصل بین مهره ای یا فاست به خصوص در ناحیه مهره های پایین كمر می باشد. علاوه بر این كمردرد عموما به دنبال وارد آوردن فشارهای بیش از حد و یا انجام حركات سریع و ناگهانی چرخشی در كمر ایجاد می شود. در واقع به دنبال وارد شدن فشارهای بیش از حد به مهره های ستون فقرات مثل جابه جایی نامناسب وسایل، یا هل دادن غیر اصولی اجسام سنگین و انجام ناصحیح خانه تكانی، كمردرد آغاز می گردد.

شكل زیر بلند كردن صحیح اجسام را نشان می دهد.

مكانیسم ایجاد كمر درد

به دنبال واردشدن فشارهای نامناسب و یا حركات ناگهانی در ستون فقرات، در صورتی كه فرد از قبل آمادگی این حركت را نداشته باشد و به عبارتی فرد گرم نكرده باشد، ستون فقرات توانایی تحمل فشار را نداشته و بافت نرم در اطراف ستون فقرات از جمله عضلات و رباط های آن منطقه، دچار كشیدگی می گردند. این كشیدگی سبب ایجاد پارگی های ریز و كوچك در بافت نرم می شود و به دنبال آن درد و تورم در ناحیه آسیب دیده ایجاد می گردد. خشكی و درد كمر سبب ایجاد محدودیت حركات نرمال در ستون فقرات و به دنبال آن سفتی و گاها اسپاسم های ستون فقرات می گردد و بدین ترتیب در صورت عدم درمان درد حاد ایجاد شده ممكن است به صورت مزمن، برای ماه ها درد باقی بماند.

عموما كمردرد حاد ناشی از آسیب های ناگهانی در صورتی كه شدت آن خیلی زیاد نبوده باشد با 2-3 روز استراحت در خانه تسكین می یابد و شدت آن كم تر می شود. اكثر كمردردهای ایجاد شده در افراد از این دسته كمردردها می باشد. اما اگر درمان صحیح در افراد آغاز نشود، احتمال دارد هفته ها یا گاها ماه ها كمردرد به صورت دائم یا منقطع با فرد باقی بماند. آسیب دیسك مهره ای چه به دلیل وارد شدن تروما و یا ضربه بیش از حد در كمر و یا به دلیل تغییرات ناشی از افزایش سن عموما سبب ایجاد كمردرد به صورت مزمن می شود.

سایر عوامل ایجاد درد در ستون فقرات

از علل دیگر كمردرد، بدشكلی های ستون فقرات مثل كیفوز پشتی، بدشكلی اسكلیوز یا انحراف جانبی ستون فقرات، اسپوندیلولیستزیس یا جا به جایی و لغزش مهره ای، تنگی كانال نخاعی، شكستگی مهره ها و پوكی استخوان می باشند. از عوامل كم تر شایع در ایجاد دردهای كمری می توان به عفونت مهره های كمر، تومورهای ستون فقرات و ناهنجاری های مادرزادی در مهره های كمر نام برد.

علائم كمردرد به چه صورت است؟

گاهی فقط درد در ناحیه كمر وجود دارد ولی گاهی علاوه بر كمر درد، قسمت های بالای ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد. كمردرد ممكن است همراه با درد در اندام تحتانی باشد. در واقع ممكن است حتی درد در ناحیه كمر وجود نداشته و یا شدت آن در كمر كم تر باشد و در اندام تحتانی باسن، ران و یا ساق پا، درد، سوزش، خواب رفتگی و سوزن سوزن شدن احساس شود كه عموما به این دردها درد سیاتیك گفته می شود. ممكن است درد كمر با خم و راست شدن بیش تر شود. یا با نشستن درد شدیدتر شود.گاهی درد كمر با ایستادن و راه رفتن شدیدتر می شود و با نشستن تسكین می یابد.

* بهترین اقدام در كاهش درد شروع درمان های صحیح طبق نظر پزشك می باشد و مدارا نمودن با درد بدون پیگیری درمان راهكار درمانی نمی باشد.

 ((براى مشاوره تخصصى تر، سوالات پزشكى خود را از تيم پزشكى پاک سمن در بخش مشاوره بپرسيد.))

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام