بیماری های سر و گردن

 آسيب شلاقی گردن (ناشی از ضربه و تصادف)

آسيب شلاقی امروزه به عنوان آسيب های بدون علت بافت نرم نیز شناخته می شود، این آسیب به دليل خم شدن بیش از حد، کشیدگی بیش از حد، یا صدمات ناشی از چرخش گردن می باشد،  كه به دنبال تصادف با ماشین و سایر انواع نیروهایی که به گردن وارد می شود، ايجاد می شود و باعث ایجاد فشار به عضلات ، كشيدگی و آسيب غضروف ها، تاندون ها، و لیگامان های گردن می شود. اين آسيب ها به طور معمول با سردرد و دردهای عضلات گردن همراه هستند. تصادفات رانندگی شایع ترین عامل اینگونه صدمات می باشند. مراقبت از صدمات گردنی به طور معمول شامل استراحت کردن  و  ثابت نگه داشتن گردن در بازه زمانی کوتاهی توسط گردن بند طبی نرم می باشد. بیشتر بیمارانی که از ناحیه گردن مورد آسیب قرار گرفته اند به مدت 6 هفته مداوم در ناحیه گردن احساس درد می کنند.

نشانه ها ممکن است به سرعت یا با تاخیر ظاهر شوند. بیمارانی که از درد گردن بعد از تاثیرات تصادف رنج می برند، معمولا به درمانگاه مراجعه می کنند.  بعد از رد شدن آسیب استخوانی یا عصبی به ستون فقرات گردن، تشخيص كشيدگی و آسيب گردنی بدون علت يا تشخيص آسيب شلاقی در نظر گرفته می شود. در کلینیک ها، به این بیماران معمولا گردن بند طبی نرم و مسکن برای کاهش درد داده می شود.

گردن بند طبی برای تمامی بیمارانی که در ناحیه گردن درد دارند پیشنهاد نمی شود. به هر حال، برای بیمارانی که گردن بند را در كاهش درد گردنشان موثر می بينند،  استفاده از گردن بند طبی نرم پاك سمن برای دو هفته جهت کاهش درد پیشنهاد می شود.

گردن درد مزمن

دلیل مشخصی را نمی توان برای گردن درد مزمن شناسایی کرد. گردن درد یکی از شایع ترین و پرهزینه ترین بیماری ها می باشد. این درد، یک تجربه پیچیده وشخصی با دلايل بسيار متنوع استخوانی عضلانی می باشد. اگرچه علت درد گردن معمولا شناخته شده است، اغلب موارد پیش بینی اينکه چه گروه از  بیماران به درمان های محافظتی پاسخ مثبت خواهند داد و اينكه كدام بيماران با وجود چندين اقدامات درمانی همچنان دارای درد مداوم و مزمن هستند، دشوار می باشد. بسیاری از شرایط عضلانی استخوانی منجر به دردهای گردن می شود، که به درمان های سریع مانند گردن بند طبی نرم پاسخ مثبت می دهند. گردن بند طبی می تواند از گردن محافظت کند و اسپاسم عضلات گردن را کاهش دهد و همچنین از نواحی حساس بعد از رگ به رگ شدن و یا فشار محافظت کند.

گردن درد  انتشاری عصبی

رادیکولوپاتی يا گردن دردهای انتشاری عصبي ، شرايط پاتولو‍ژيك درگيری ریشه های عصبی است، كه به دنبال بیرون زدگی دیسک، لغزش مهره ها بر روی هم، تومور يا آسيب به ریشه عصب ايجاد می شود. رادیکولوپاتی گردنی در بعضی مواقع بدون هیچ علت مشخصی ظاهر می شود. نشانه های بالینی شامل درد، پارستزی، ضعف، و یا مجموعه ای از این علائم می باشد. در اکثر مطالعات، درد در اندام فوقانی می باشد تا در گردن اگرچه در اغلب موارد درد در دو ناحیه وجود دارد. رادیکولوپاتی گردنی معمولا بدون انجام عمل جراحی در بعضی بيماران قابل مداوا می باشد و گردن بند طبی نرم برای کاهش درد و کاهش علائم در برخی بيماران موثر می باشد.

فتق ديسك

بیرون زدگی دیسک يا فتق ديسك از رایج ترین بیماری ها در افراد بزرگسال تا میانسال می باشد و زمانی که بر روی مهره های گردن فشار زیادی وارد شود ایجاد می گردد، همچنین وضعيت نشستن و پاسچر نامناسب ممکن است به احتمال بروز آن کمک کند. شایع ترین  علت بیرون زدگی دیسک گردن، بیرون زدگی تدریجی دیسک، ناشی از ضعف الياف حلقوی خلفی و بيرون زدگی هسته مركزی ديسك می باشد كه باعث وارد آمدن فشار به اعصاب کانال نخاعی می گردد. در بعضی مواقع آسیب دیسک به طور ناگهانی به دلیل تصادف یا ضربه رخ می دهد. البته در بیشتر مواقع، بیرون زدگی دیسک گردن به مرور زمان رخ می دهد، و بیمار زمانی متوجه می شود که درد گردن بسیار حاد می شود. اگرچه موارد زیادی از عوامل خطرزا برای بیشتر شدن درد گردن وجود دارد، صدمات مربوط به دیسک گردن ممکن است برای هر فردی رخ بدهد. صدمات مربوط به دیسک گردن معمولا در افراد بالای 40 سال رخ می دهد، و خطر ابتلا به این بیماری برای آقایان و خانم ها به طور مساوی می باشد.

بیماران مبتلا به دیسک گردن، درد شدیدی را در ناحیه گردن احساس می کنند، که می تواند در ناحیه گردن، شانه و پایین بازو احساس شود. این درد می تواند با حرکت گردن یا حتی عطسه یا سرفه کردن تشدید شود. این درد به قدری می تواند تشدید شود که فرد قادر به خوابیدن نباشد. اسپاسم عضلانی در گردن نيز بسیار شایع است.

زمانی که نشانه ها ظاهر می شوند، بیمار باید استراحت کند و از داروهای کاهنده درد استفاده نماید. داروهای ضدالتهابی که توسط دکتر تجویز می شود معمولا بسیار موثر می باشد. گردن بند های طبی پاك سمن ( گردن بند های طبی سخت و نرم که از گردن محافظت می کنند و از حرکت گردن جلوگیری می کنند) می توانند در مراحل اولیه این بیماری بسیار مفید باشند. گردن بندها تنش را از روی گردن بر می دارند و حرکات گردن را محدود می کنند.

اسپوندیلوز گردن (آرتروز گردن)

اسپوندیلوز گردن، همچنین به عنوان آرتروز گردن و یا آرتریت گردن شناخته می شود، بیماری است که با سن فرد مرتبط است و برروی مفاصل و دیسک گردن تاثیر می گذارد. علائم درد ناشی از استئوآرتریت گردن به علت ساییدگی و پارگی دیسک ها، نازك شدن غضروف  بین مهره ها، می باشد. به مرور، آرتروز گردن گسترش پیدا می کند، که منجر به ايجاد استخوان هايی در لبه های مهره شده كه سبب تداخل در حركات گردنی می شود. در حالیکه اين بيماری تا حد زیادی به افزایش سن ارتباط پیدا می کند ولی عوامل دیگر نیز دخیل می باشند.

در بيشتر افراد، آرتروز گردن نشانه ای ندارد. زمانی كه نشانه ها ظاهر می شوند، اين نشانه ها معمولا شامل درد و خشكی در ناحيه گردن می باشند. اين دردها می توانند از خفيف تا شديد متغير باشند. و در بعضی مواقع، وقتی برای مدت طولانی به بالا يا پايين نگاه می كنيد ، يا با فعاليت هايی كه در آن گردن برای مدت طولانی در يك وضعيت ثابت می ماند مانند رانندگی يا خواندن كتاب، درد تشديد می شود. اين دردها معمولا با دراز كشيدن يا استراحت كردن بهبود می يابد، و همچنين ممكن است پزشك شما پيشنهاد دهد جهت محدود كردن حركات گردن و استراحت دادن به  عضلات گردن، از گردن بند طبی نرم استفاده كنيد.

آرتریت روماتوئید

آرتريت روماتوئيد ممكن است بر روی ستون فقرات گردن تاثير بگذارد، كه منجر به درد و خشكی در ناحيه گردن می شود و باعث می شود بيمار نتواند سر خود را بچرخاند يا گردن خود را خم كند. آسيب به ستون فقرات گردن توسط التهاب مفاصل رخ می دهد. التهاب های حاد ممكن است منجر به از دست دادن غضروف و استخوان و نيز شل شدن رباط ها شود ( فيبری كه استخوان را به استخوان و غضروف را به غضروف اتصال می دهد). تشكيل پانوس ( بافتی متشكل از سلول های ايمنی) در مفاصل مبتلا ممكن است به باريك شدن فضای مفصل منجر شود و ممكن است به مجرای نخاعی فشار وارد شود، و باعث ايجاد طيف وسيعی از علائم عصبی شامل ايجاد درد و اختلال حس در دست ها و پاها شود. اولين اقدام جهت كاهش علائم آرتريت روماتوئيد كه بر روی ستون فقرات گردن تاثير می گذارد، شامل دارو جهت كنترل التهاب و درد می باشد. ساير اقداماتی كه ممكن است در كنترل درد مفيد باشد، شامل استفاده از گردن بند يا گردن بند سخت می باشد.

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام