چه نكاتى را لازم است براي پيشگيرى ازگردن درد بدانيم؟

گردن درد به عنوان يكى از شايع ترين دردها شناخته شده است كه افراد ممكن است حداقل يكبار، اين درد را تجربه نموده باشند و مجبور باشند از داروهاي مسكن يا گردن بند هاي طبى استفاده نمايند. با اين حال علاوه بر استفاده از گردن بند طبى، حركات كششى و ورزش هاي طبى با رعايت يك سري نكات مهم مى توان از ايجاد گردن درد جلوگيرى نمود. بيمارى هايى نظير فتق ديسك، آرتروز، ضربه و همچنين مشاغلى كه افراد در آن مجبورند گردن خود را در يك وضعيت ثابت براي ساعت هاى طولانى بى حركت نگه دارند، مى تواند سبب گردن درد شود. در اين مقاله در ارتباط با حفظ سلامت گردن، نكاتى بسيار ساده اما مهم ارائه مى گردد كه مى تواند سبب پيش گيرى و كاهش گردن درد گردد.

   1. بالشت طبى با ارتفاع مناسب را انتخاب كنيد. بالشت شما نبايد خيلى نرم باشد كه سر در آن كاملا فرو رود و يا اينكه خيلى سفت باشد كه باعث درد گردن شود. علاوه بر اين روى تشك طبى نيمه سفت بخوابيد.

   2. انجام نرمش هاى كششى و تقويتى كه قبلا در مقالات موجود در سايت ارائه شده است در پيشگيرى از گردن درد بسيار موثر است.

لينك مقاله ورزش هاى گردن:

https://www.paksaman.ir/fa/Blog/sports/exercise-suitable-neck

 

   3. هنگام نشستن و راه رفتن سعى نماييد تا سر و تنه خود را صاف نگه داريد تا سر كاملا بر روى ستون فقرات قرار گيرد. اگر قوز پشتى داريد انجام حركات اصلاحى براى كاهش قوز كه قبلا در سايت در مقاله اى ارائه شده است در كاهش درد گردن بسيار موثر است. دقت نماييد بسيارى از گردن دردها به خصوص در افراد جوان ناشى از قوز پشتى است.

لينك مقاله ورزش هاى مناسب براى قوز پشتى:

https://www.paksaman.ir/fa/Blog/sports/perfect-sport--kyphosis

 

   4. هنگام خوابيدن سعى نماييد بيش تر و حتى الامكان به پهلو بخوابيد و يا اگر به پشت مى خوابيد زير زانوهاى خود بالشت بگذاريد. ولي اكيدا از خوابيدن به شكم اجتناب نماييد زيرا علاوه بر ايجاد انحنا در ستون فقرات سبب درد كمر و گردن مى گردد. اما اگر عادت به خوابيدن رو به شكم داريد از بالشت نازك استفاده نماييد.

دقت نماييد خوابيدن به شكم براى افرادى كه درد كمر و گودى بيش از حد كمر ( هايپرلوردوز) دارند، توصيه نمى شود. براى كاهش درد مى توان ورزش هاى مناسب گودى كمر كه قبلا در مقالات سايت ارائه شده است را ملاحظه نماييد.

لينك مقاله ورزش هاى اصلاحى براى گودى بيش از حد كمر:

https://www.paksaman.ir/fa/Blog/sports/back

 

   5. هنگام مطالعه كتاب يا روزنامه و يا كار با كامپيوتر سر خود را خم نكنيد بلكه كتاب را مقابل چشمان خود قرار دهيد.

 

 

 

   6. اگر از تلفن همراه زياد استفاده مى كنيد حتما از هدفون يا بلوتوث استفاده نماييد و هرگز تلفن را براى طولانى مدت بين شانه و گردن قرار ندهيد.

 

   7. علاوه بر اين هنگام كار كردن با تلفن همراه حواستان به مدت زمانى كه صرف نگاه كردن به گوشى مى كنيد، باشد. زيرا مدت زمان و زاويه اى كه گردن خود را خم مى كنيد، در وارد شدن فشار و نيرو به گردن موثر است. مطالعات نشان مى دهد كه زمانى گردن صاف است و خم نمى باشد حدود 5 كيلوگرم وزن به گردن وارد مى شود. هر مقدار گردن بيش تر خم شود، نيروى بيش ترى روى مهره هاى گردن وارد مى شود به طوريكه تا 45 درجه خم شدن گردن، حدود 20 كيلوگرم وزن روى مهره هاى گردن وارد مى شود.

 

   8. افرادى كه كارهاى ادارى انجام مى دهند و يا كار اصلى آنان با كامپيوتر است بايد به نحوه صحيح نشستن خود دقت نمايند و از خم نمودن سر و شانه ها جلوگيرى نمايند زيرا سبب گردن درد و قوز پشتى خواهد شد.

 

 

 

   9. از برداشتن كيف هاى سنگين روى يك طرف پرهيز نماييد. زيرا عضلات گردن تحت فشار زيادى قرار مى گيرند و يا اينكه از كوله پشتى استفاده نماييد تا بار به طور مساوى در پشت و شانه ها توزيع گردد.

 

 

 

 

   10. اگر سابقه گردن درد و مشكل در گردن داشتيد بيش از 5 كيلو بار را بلند نكنيد و اگر الان اين مشكل وجود دارد نبايد بيش از يك كيلوگرم بار بلند نماييد.

   11. به اندازه كافى آب بنوشيد زيرا نوشيدن آب جهت تغذيه و آب رسانى ديسك هاى مهره اى اهميت دارد.

   12. به خاطر داشته باشيد منشا برخى از گردن دردها مربوط به فشارهاى عصبى و روانى است سعى كنيد به اندازه كافى استراحت نماييد و آرامش خود را حفظ نماييد.

((براى مشاوره تخصصى تر، سوالات پزشكى خود را از تيم پزشكى پاک سمن در بخش مشاوره بپرسيد.))

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام