پاى پرانتزی

پای پرانتزی كه به انگلیسی ژنو واروم Genu varum ناميده مى شود، يكى از مشكلات ساختارى ارتوپدى در پاها مى باشد كه در همه‌ى رده‌هاى سنى مشاهده مى شود. در حالت طبیعی ایستاده با زانوهای صاف، زمانی که قوزک‌ها کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، نباید فاصله چندانی بین زانوها وجود داشته باشد. اگر فاصله بین زانوها زياد باشد، درحالی که قوزک‌ها به هم چسبیده‌اند پای پرانتزی نامیده می‌شود.در پاى پرانتزى ساق پاها به سمت داخل انحراف می‌یابد و مفاصل زانو از هم دور مى شوند.

  چه عواملى مى تواند سبب پرانتزى شدن پاها شود؟

  سير پرانتزى شدن پاها در اطفال و بزرگسالان

عموما در اطفال تا 18 ماهگى پاها پرانتزى مى باشد كه طبيعى است و به آن پاى پرانتزى فيزيولوژيک مى گويند. درجات خفیف پرانتزی شدن در اطفال شایع است. این نوع تغییر به درمان نیازی ندارد. بعد از 2 سالگى كم كم زانو ها به حالت طبيعى برمى گردند . اين وضعيت پرانتزى شدن پاها عموما در اطفال كه زودتر از رشد طبيعى راه مى افتند، شايع است.

در افراد بزرگسال با آرتزوز شديد زانو ، به دليل تخريب سطوح مفصلى و سايش استخوانى، پاى پرانتزى ديده مى شود كه با توجه به شدت و درجه زانوى پرانتزى اقدامات درمانى نظير كفى طبى با اصلاحات يا كفش طبى ، زانوبند و در نهايت جراحى صورت مي گيرد.

  درمان زانوى پرانتزى

  ملاحظات درمانى

تمرينات اصلاحى پاى پرانتزى در مقاله‌ى بعد

((براى مشاوره تخصصى تر، سوالات پزشكى خود را از تيم پزشكى پاک سمن در بخش مشاوره بپرسيد.))

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام