گردن درد

یکی از شایعترین دردهایی كه اغلب افراد تجربه آن را دارند، درد گردن است. از علل ایجاد این درد می‌توان به عوامل زیر اشاره نمود:

 

 هنگامی كه عضلات گردن بر اثر گرفتگی دردناك می شوند، این عضلات برای جلوگیری از حركت بیشتر سفت می شوند و درد تشدید می گردد. گاهی اوقات این عضلات سفت، اعصاب موجود در ناحیه را تحت فشار قرار می دهند و این اتفاق خود، باعث انتشار رو به بالای درد به پشت گردن می شود.

درد مكانیكی زمانی اتفاق می افتد كه مفصل مابین دو استخوان در وضعیتی قرار بگیرد كه سبب كشش بیش از حد نسوج نرم اطراف مفصل شود. یكی از علل گردن دردها، با منشا مكانیكی این است كه رباط ها و بافت های نرم احاطه كننده مهره ها بیش از حد كشیده شوند، بدون آنكه آسیب جدی ببینند. این كشیدگی بیش از حد ممكن است به علت نیروی خارجی باشد كه سبب كشیدگی شدید و ناگهانی گردن شود، مانند: تصادف و یا طی ورزش .

عواقب كشیدگی بیش از حد بافت های نرم هنگامی بوجود می آید كه كشیدگی به آسیب جدی بافت منجر شود، برخلاف تصور همگان كه فكر می كنند گردن درد، اغلب به علت رگ به رگ شدن عضلات گردن است. هرگاه نیروی وارد شده به عضلات بیش از حد ممكن باشد، بافت های نرم زیرین، مانند: كپسول ها، رباط ها، آسیب می بینند و تشكیل جوشگاه (اسكار) می دهند.

به علت عدم استفاده از ورزش های مناسب برای كشش تدریجی و افزایش طول، این بافت های چسبنده كه خاصیت ارتجاعی عضلات را كم كرده اند، ما را دچار گردن درد رایسمی می نمایند و از سویی فشار و آسیب بیش از حد به رباط های اطراف دیسك، منجر به بیرون زدگی دیسك شده و باعث درد شدید می‌شود.

 علل كشش بیش از حد رباط ها :

 معمولا در قاعده گردن و سپس در امتداد هر دو شانه و یا به سمت اندام فوقانی، مچ دست و انگشتان با حالت سوزن سوزن شدن و كرخی در انگشتان، نشستن متمادی و پشت میز كار آن هم حدود 7 تا 8 ساعت بس دشوار است كه اغلب كارمندان به آن مشغول هستند. از مهمترین اقدامات درمانی شاید بتوان گفت، مهمترین قسمت درمان این بیماری ها است، انجام ورزش های طبی خاصی به منظورتقویت عضلات گردن و افزایش قابلیت انعطاف لیگامان ها و عضلات گردن است. درانجام نرمش ها باید دقت كرد كه آنها به تدریج و كم كم شروع كنیم، تقویت عضلات و افزایش انعطاف لیگامان ها و عضلات نیاز به درمان دارند، اگر نرمش ها با سرعت شروع شوند و با تعداد زیاد ممكن است موجب افزایش درد شوند .

نرمش های گردن بر دو دسته اند :

1- نرمش های كششی كه همانگونه كه گفته شد موجب افزایش قابلیت انعطاف عضلات و رباط های گردن می شوند.

2- نرمش های تقویتی كه موجب تقویت عضلات گردن می گردند، شروع تمرینات با انجام نرمش های كششی است و بعد از مدتی نرمش های تقویتی به آن اضافه می شود. نرمش ها در سه بخش اساسی، پیشرفته و تكمیلی بوده كه ابتدا با نرمش های اساسی شروع و بعد از چند هفته نرمش‌های پیشرفته و پس از كسب مهارت، نرمش های تكمیلی را انجام  دهید.

 

استفاده از گردن بند های طبی در دردهای گردنی

گردن بندهای طبی در گروه  Ready Orthesies

گردن بند های طبی ساخته شده و آماده جهت ناحیه گردن را میتوان در یك تقسیم بندی به سه دسته نرم ، سخت و سخت تر تقسیم بندی نمود.

  1. در یك درد معمولی با منشا عضلانی و كشیدگی رباطی و در مواردی كه ملزم به انجام فعالیتی در یك زمان خاص می باشیم و درحین فعالیت نیز، نیاز به خم شدن گردن می باشد، می توان در حین چنین فعالیتی از گردن بند نوع  گردن بند طبی نرم soft cervical collar استفاده كرد.
  2. درموارد دیسكوپاتی و فتق دیسك های بین مهره ای گردنی با درد انتشاری و یا آرتروزهای شدید مفاصل بین مهره ایی كه بعضا نیاز به بی حركتی گردن برای كاهش درد و آسیب می باشد توصیه میگردد از Hard cervical collar استفاده شود.
  3. در موارد شكستگی مهره ایی، دیسكوپاتی بسیار پیشرفته و درد ناك و درمواردی كه خط آسیب نخاعی وجود دارد، از گردن بند طبی سخت تر كه با نام فیلادلفیا شناخته می شود، استفاده می‌گردد.

استفاده از بالشت مناسب و حتی كفش مناسب با پاشنه دارای خاصیت ارتجاعی (جهت خانم ها با لژ 3 تا 5 سانتی متر و جهت آقایان با لژ 2 تا 3 سانتی متر) نیز می تواند در كاهش دردهای گردن و جلوگیری از پیشرفت عارضه مفید فایده باشد.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام