نرمش هاى مناسب براى انگشتان دست

در اين مقاله ورزش هاى مناسب براي انگشتان دست به دو گروه تقسيم مى شود:

 1- كسانى كه دچار ضربه و آسيب به انگشتان شدند.

2- كسانى كه به دليل كار بيش از حد در طول روز و مشاغلى كه دارند دچار درد انگشتان مى شوند.

گروه اول: بعد از ضربه

انگشتان دست گاهى براي مدتى به دليل آسيب به مچ دست و انگشتان در گچ يا آتل بى حركت باقى مى مانند. علاوه بر آن آسيب هاى ورزشى به خصوص ناشى از برخورد توپ يكى از عوامل رايج آسيب انگشتان مى باشد. در اين شرايط بسته به شدت آسيب انگشت، ممكن است دچار در رفتگى يا شكستگى شود و يا اينكه ممكن است ترك خوردگى كوچك همراه با تورم و كبودى ايجاد شود. تورم و كبودى حتى در آسيب جزئى انگشتان نيز بين 3 الى يك 10 روز طبيعى مى باشد كه در اين مدت بهتر است انگشت بى حركت باشد. از ديگر آسيب هاى انگشتان كشيدگى عضلانى و رباط هاي اطراف انگشت مى باشد. بعد از مدتى بى حركتى براى درمان آسيب انگشت، افراد عموما احساس سفتى و خشكى در دست و انگشتان دارند. بعد از اين دوران اولين اقدام شروع نرمش هاي ملايم و مالش انگشتان در آب ولرم براى چند مرتبه در روز براي بازگرداندن دامنه طبيعى حركات انگشتان و افزايش قدرت مى باشد. كم كم كه درد ، كبودى و ورم كاهش يافت در اين افراد مى توان با نظر پزشك حركات انگشتان  انجام شود .

بى حركتى انگشت در آتل انگشتى  

 

گروه دوم: افراد سالم

بسيارى از افراد كه هيچ سابقه ضربه به انگشتان ندارند بعد از يك روز كار و فعاليت طولانى احساس خستگى و درد انگشتان دارند كه انجام حركات و نرمش هاى زير كمك شايانى به كاهش درد و خستگى افراد مى كند به خصوص افرادى كه مشاغلى مانند تايپيست ها افراد با كارهاي ادارى و ... دارند كه از انگشتان دست خود براي انجام كارهاى روزمره به طور مكرر استفاده مى كنند. هدف از نرمش انگشتان افزايش انعطاف پذيرى، افزايش قدرت، كاهش سفتى، خستگى و درد مى باشد. در زير 10 نرمش ساده انگشتان را مشاهده مى كنيد:

 

 1. دست خود را مشت کنید، طوری که شست شما روی بقیه انگشتان باشد.20 ثانيه نگه داريد و سپس باز كنيد اين حركت را چند مرتبه تكرار نماييد.

 

 

 

 

 

 2. انگشتان دست خود را روى ميز قرار دهيد از حالت خم آن را صاف نماييد. در اين وضعيت نگه داريد سپس به حالت اول برگرديد.

 

 

 

 

 3. يك وسيله نرم شبيه توپ نرم را در دست خود بگيريد و آن را تا جايى كه مى‌توانيد آن را فشار دهيد. چند ثانيه آن را نگه داريد و دوباره به حالت استراحت برگرديد.

 

 

 

 4. کف دست خود را روی یک سطح صاف مثل میز قرار دهید سپس انگشت خود را از روي ميز بالا ببريد. در اين وضعيت نگه داريد. براى تمام انگشتان اين حركت را انجام دهيد.

 

 

 

 5. به آرامی سر انگشت شست را به سر چهار انگشت دیگر، یکی یکی بچسبانید، طوری که شکل O انگلیسی ایجاد شود، هر بار که انگشت شست خود را به یکی از انگشتان می چسبانید.

 

 

 

 

 6. كف دست خود را روى ميز قرار دهيد. يك كش اطراف انگشتان خود قرار دهيد. به آرامى انگشت شست را از ساير انگشتان دور نماييد. 30 ثانيه در اين وضعيت نگه داريد. اين حركت را براي هر دو دست 10 بار تكرار نماييد.

 

 

 

 7. دست خود را صاف مانند شكل زير قرار دهيد. انگشت شست را به سمت كف دست خم نماييد. 5 ثانيه نگه داريد دوباره به وضعيت اوليه برگردانيد. انگشت اشاره را خم نماييد. 5 ثانيه نگه داريد و به حالت اول برگرديد. اين حركت را براي تمام انگشتان انجام دهيد.

 

 

 

 8. يكى از ورزش هاى مناسب براى افزايش انعطاف پذيرى انگشتان بازى كردن و نرمش با خمير بازى كودكان است . رول كردن خمير، درست كردن اجسام گرد و شكل هاى ديگر مى تواند در تقويت عضلات انگشتان موثر باشد.

 

 

 

 

 9. به آرامى انگشتان خود را از ابتدا تا نوك انگشت مالش داده، به آرامى اندكى بكشيد و نگه داريد. اين حركت به خصوص براي كسانى كه كارهاى ادارى و مشاغلى مانند تايپيست دارند، بسيار مفيد است. اين نرمش باعث كاهش خستگى و استرس مى شود.

 

 

 

 10. استفاده از كش براي انگشت شست با ساير انگشتان به طور تكى مى‌تواند در افزايش قدرت و دامنه حركتى انگشتان موثر باشد.

 

 

 

 

سه نکته درباره ورزش انگشتان

- نكته مهم در ارتباط با نرمش انگشتان اين است كه موقع كشيدگى و حركات كششى انگشتان نبايد احساس درد ايجاد شود.

- اگر احساس درد و خشکی در انگشتان دست خود می کنید، قبل از ورزش آنها را گرم کنید. این کار باعث می شود راحت تر حرکت و ورزش کنند.
- براي گرم كردن دست و تسهيل حركات دست، ماليدن آن با روغن بسيار مفيد است. علاوه بر آن در ابتداى حركات مى توانيد از كيسه آب گرم استفاده نماييد. گرما سبب افزايش انعطاف پذيرى و تسهيل حركات انگشتان مى شود.

((براى مشاوره تخصصى تر، سوالات پزشكى خود را از تيم پزشكى پاک سمن در بخش مشاوره بپرسيد.))

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام