واكر و صندلی چرخ دار

واکر را بنام گام یار نیز می شناسند. واکر می تواند ساده ، بدون چرخ و یا با چهار چرخ باشد.

واکر ساده را واکر استاندارد نیز می گویند.

واکر استاندارد ( (Standard walker

این واکر دارای تعادل بالا و سرعت کم می باشد . تفاوتی که با واکرهای چرخ دار دارد در این است که برای هر گام برداشتن باید از زمین برداشته شود و به همین دلیل این واکر برای سالمندانی که در اندام فوقانی خود ضعیف هستند مناسب نیست . واکرها را عمدتاً از جنس آلومینیوم  و دیگر فلزهای سبک می سازند . واکرها معمولا قابل تنظیم می باشند و برحسب قد بیمار می توان ارتفاع آن را متناسب نمود .

واکر با چرخ جلو

مناسب برای سالمندانی است که نسبتاً می توانند تعادل خود را حفظ کنند زیرا تعادل در این مدل نسبت به نمونه استاندارد کمتر است ولی سرعت بالاتری دارد . این واکر مناسب برای بیمارانی است که قادر به بلند کردن واکر استاندارد نیستند .

واکر با چهار چرخ

این واکر برای بیمارانی مناسب است که برای تحمل وزن نیاز به واکر ندارند بلکه از بیماری های دیگری نظیر مشکلات تنفسی و قلبی رنج می برند .

صندلی چرخ دار(Weel chair)

جهت بیمارانی مورد استفاده می باشد که بطور موقت یا دائم توانایی حرکت و راه رفتن را به دلایل متعدد از دست داده اند این وسیله نسبت به سایر محصولات کمک کننده نظیر عصا و واکر از تنوع بیشتری برخوردار است و برای تهیه آن باید دقت لازم مبذول گردد.

ویلچر استاندارد

ویلچری ساده و مستحکم است که می تواند تا حدود 18 تا 20 کیلوگرم وزن داشته باشد و به عنوان ویلچر رایج و معمولی تجویز می شود .عمق جای نشستن و ارتفاع پشتی آن ثابت است و به همین دلیل امکان تطبیق پذیری ویلچر با استفاده کننده کم است.

ویلچر برانکاردی

دارای قابلیت تنظیم زوایای پشتی و جاپایی را دارد و بیمار می تواند بر روی آن دراز بکشد.

ویلچر فعال

ویلچری سبک با حداکثر تا 14 کیلوگرم که قدرت مانور بالایی را دارد و بدنه آن تاشو است.

حداکثر تطابق پذیری را با استفاده کننده دارا می باشد و قابلیت تنظیم مرکز ثقل آن با جابجایی چرخ های رانش وجود دارد.

ویلچر حمام

بدنه و اجزای آن نسبت به رطوبت مقاوم بوده و قسمت نشیمن آن با تغییراتی سوراخ دار می گردد و جهت استفاده در حمام و توالت طراحی شده است.

ویلچر الکتریکی

رانش آن با موتور الکتریکی صورت می گیرد این نوع ویلچر برای کسانی طراحی شده که توانایی استفاده از ویلچر دستی را ندارند و از معلولیت های شدید نظیر ضایعه نخاع گردنی رنج می برند.

انواع ویلچر های دیگر نظیر صندلی چرخ دار ایستاده و ... وجود دارد

کاربرد اورتز های آماده در بیمارانی که از انواع عصاها یا واکر استفاده می نمایند ( بر حسب موارد نیاز )

به دلیل تنوع فراوان اورتزهای آماده و گستردگی استفاده از آنها در انواع صدمات و عوارض مفصلی استخوانی و عضلانی صرفاً  به چند مثال بسنده می نمائیم.

الف) بیماری که به دلیل جراحی رباط  متقاطع قدامی زانو  ACL از یک جفت عصای زیر بغل استفاده می نماید لازم است حداقل در یک ماه اول پس از جراحی حتماً از اورتز آماده ایموبلیزر( Knee immobilizer  )جهت جلوگیری از حداقل خم شدن زانو استفاده نماید.

همین بیمار پس از حدود یکماه و گذاردن تدريجی وزن به روی پای صدمه ديده لازم است از یک زانوبند دیگر، بنام زانوبند نئوپرنی مفصل دار ( Neoprene (Hinged Knee Brace زانوبندی که دارای بارهای طرفی جهت استحکام بخشی به زانو است استفاده نماید.

ب) بیماری که به دلیل شکستگی مهره های ستون فقرات جراحی شده و به دلیل ضعف عضلات اندام تحتانی مجبور به استفاده از واکر است حتماً باید از یک کمربند طبی که سرتاسرستون فقرات را برای مدتی ساپورت نماید استفاده کند. نام این کمربند Thoraco lumbo sacral orhtesis( T.L.S.O) می باشد.

این کمر بند در مسیر بهبودی فرد، به تدریج به کمربند کوتاهتری تبدیل خواهد شد کهHard lumbo sacral corset   (کرست کمری با میله ) نام دارد.

ج) بیماری که به دلیل شدت کشیدگی رباط های حمایت کننده مچ پا بر حسب نظر جراح مربوطه باید مدتی وزن بر روی پا نگذارد و از عصاء استفاده کند ، لازم است از یک قوزک بند نئوپرنی آتل دار استفاده نماید که به دلیل ایجاد بی حرکتی مناسب نقش به سزایی در تسریع صدمه وارد شده خواهد داشت.

د) این اورتز پس از طی روند بهبودی مچ پای بیمار با یک قوزک بند طبی لیگامانی باید جایگزین گردد.

به طور کلی موارد استفاده از اورتزهای اماده Ready orhtesis  در صدمات و آسیب های عضلانی ، مفصلی و استخوانی دامنه ی گسترده ای را دارد و هولدینگ پاک سمن به عنوان قدیمی ترین شرکت تولید کننده این محصولات ، طیف وسیعی از اورتزهای آماده را با کیفیت مناسب تهیه و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده است .

این هولدینگ با استفاده از مجموعه ای از نیروهای متخصص ضمن بهینه سازی مستمر و پیوسته محصولات،با تهیه انواع بروشورهای آموزشی و مقالات کوتاه علمی مرتبط با اورتزهای آماده و تهیه و تدارک و راه اندازی یک سایت بسیار علمی ، مصور و روز آمد تمامی نیاز های پرسشی و سوالات علمی مصرف کنندگان عزیز را نیز پاسخگو میباشد.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام