کفش مناسب

کفش مناسب

کف پا دارای سه قوس می باشد، قوس طولی داخلی، قوس طولی خارجی و قوس عرضی. مهمترین این قوس‌ها، قوس طولی داخلی است که طبیعی بودن آن، نقش بسزایی در صرفه جویی انرژی و جذب ضربات و نیروی عکس العمل وارده از زمین را دارد. نبود و یا کاهش قوس طولی داخلی را صافی کف پا یا flat foot می‌گویند که بر حسب مقدار موجود باقیمانده از قوس کف پا به mild (خفیف)، moderate (متوسط) و sever (شدید) تقسیم بندی می‌گردد.

در فرصت و مقاله‌ای دیگر به بحث صافی کف پا، نحوه اندازه گیری آن، چگونگی اقدامات درمانی خواهیم پرداخت. کفش مناسب نیز همچون طبیعی بودن قوس طولی داخلی، جهت حفظ سلامت مفاصل، به ویژه مفاصل مچ پا، زانو و حتی مفاصل کمری می‌تواند مفید باشد.

 

چه کفشی مناسب است؟

الف- کفش بایدshock absorber  به معنای گیرنده و جذب کننده ضربه باشد. به این علت که در هر قدمی که ما بر می‌داریم، نیرویی معادل وزن ما از زمین به مفصل های بدن وارد می‌شود. در صورتی که کفش نامناسب باشد، این نیرو می‌تواند روند تخریب مفاصل را تسریع نماید و منجر به ساییدگی و درد نیز گردد. پس ناحیه پاشنه کفش، باید ضمن داشتن ضخامت مناسب، دارای انعطاف پذیری خوبی نیز باشد تا با داشتن خاصیتی اسفنجی، نیروی عکس العمل وارده از سوی زمین را در خود هضم کند.

ب- کفش مناسب باید سبک بوده و نیروی اضافی برای حرکت به عضلات بدن وارد نسازد.

ج- تهویه مناسب کفش از دیگر شاخص‌های یک کفش خوب می‌باشد. کفشی که پا در آن تعریق نماید و در یک مرحله استفاده، منجر به متصاعد شدن بوی بد از پا گردد، کفش مناسبی نیست.

د-کفش باید به گونه‌ای طراحی شود که از انحراف انگشت شست پا و ایجاد عارضه هالوکس والگوس جلوگیری نماید. لذا باید تمامی انگشتان کنار یکدیگر قرارگیرند و هیچ گونه فشردگی نداشته باشند. کفش‌هایی که بخش جلویی آنها باریک هستند، مستعد کننده انحراف شست پا به طرف داخل می‌باشند.

ه- کفش با لژ 3 تا 5 سانتی متر برای خانم ها و 2 تا 3 سانتی متر برای آقایان، می‌تواند کفش مناسبی باشد. کفش‌های دارای پاشنه‌های بلند، مرکز ثقل بدن را تغییر می‌دهد و می‌تواند منجر به عدم تعادل گردد و از سویی دیگر تاندون آشیل را در وضعیت جمع شدگی قرار داده و منجر به کوتاهی تاندون آشیل خواهد شد. ضمناً احتمال لغزش و پیچ خوردگی مچ پا و آسیب های لیگامانهای محافظ مچ پا را نیز افزایش می‌دهد.

و- کفی کفش باید دارای نقاط تماس مناسب با کف بوده و با تحریک مناسب کف پا، آرامش و شادابی را جهت بیمار به ارمغان آورد.

ز- کفش‌های با کفی لاستیکی و یا مواد بازیافتی می‌تواند منجر به تحریک و درد بافت چربی محافظ کف پایی شود.

 

اورتز آماده

در صورتی که نیاز می‌بینیم خاصیت جذب کنندگی ضربه کفش را افزایش دهیم، می‌توانیم از واسطه‌های کفی‌های ژلاتینی در داخل کفش استفاده نماییم. این کفی‌ها علاوه بر افزایش جذب نیروی عکس العمل با ایجاد واسطه بین کف پا و داخل کفش، احتمال تحریک و درد غلاف چربی محافظ کف پا را نیز از بین می‌برد.

این کفی ها به نام کفی‌ طبی پنجه دارسیلیکونی یا ژلاتینی معروف هستند و در انواع پنجه دار و سه چهارم می‌توانند تمامی کف کفش و یا بخشی از آن را پوشش داده و واسطه ای بین کف کفش و کف پا باشند.

 پاک سمن نیز در این راستا محصولات کفی‌های سیلیکونی با کیفیتی را تولید و به بازار عرضه نموده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام