سونا و نحوه استفاده از آن

     استفاده از سونا در کشورهای مختلف به اشکال گوناگون و گاهی آمیخته با آداب و رسوم خاص انجام می پذیرد. در برخی از کشورها این آداب و رسوم جنبه مذهبی و اعتقادی نیز به خود می گیرد. اصولاً سونا از قرن هجدهم در کشورهای مختلف جهان رواج یافته است و استفاده از سونا به طور کلی منجر به سبکبالی، آرامش و نشاط و به عبارتی relaxation می گردد.

     در گذشته های دور در ایران نیز وجود خزینه ها، حوضچه های آب گرم که مردم از آن برای استحمام استفاده می کردند، به نوعی متبادرکننده، بخشی از سونا در ذهن مردم می باشد که مردم ایران از آن استفاده می نمودند که بعداً به دلایل بهداشتی، تبدیل به حمام های عمومی مشتمل بر واحدهای انفرادی جهت استحمام گردیدند.

سونا دارای بخش هایی نظیر رختکن، دوش، گرمخانه، حوضچه آب سرد و حوضچه آب گرم می باشد و به طور کلی دارای دو بخش گرمای خشک و گرمای مرطوب قابل تقسیم بندی می باشد.

سونای خشک در حقیقت رایجترین انواع سونا می باشد و سونای مرطوب نیز به سونای بخار و حوضچه آب گرم تقسیم می شود. درجه حرارت سونا تا صد درجه سانتیگراد نیز می رسد که موجب گرم شدن و تعریق شدید شخص استفاده کننده از آن می شود.

متاسفانه مردم ایران چندان به اهمیت سونا واقف نبوده و صرفا در کنار استفاده از استخر آب، جهت گذران وقت، به سونا هم ورود می نمایند و لیکن بیشترین خواص سونا هنگامی می باشد که به شکل اصولی مورد استفاده قرار گیرد که در این مقاله به آن اشاره می نماییم.

  1. در مرحله اول تا 15 دقیقه استفاده از سونای خشک
  2. در مرحله دوم 10 تا 15 دقیقه استفاده از سونای مرطوب (بخار)
  3. درمرحله سوم 5 تا 10 دقیقه استفاده از حوضچه آب داغ
  4. در مرحله انتهایی ورود به حوضچه آب سرد
  5. در نهایت دوش گرفتن در جهت رفع تعریق

مجموعه روند فوق به همین شکل بین 2 تا 3 بار در هر وعده استفاده از استخر قابل استفاده می باشد.

نکته مهم:

     در بدن آدمی حدود پنج لیتر خون در گردش می باشد و چنانچه صرفاً با پا و تنه وارد حوضچه آب سرد شویم، سردی آب، منجر به انقباض عروق خونی و حرکت خون به سمت گردن و سر می گردد و بدیهی است این منطقه، تحمل این مقدار جریان خون را نخواهد داشت و لذا عروق سر و گردن منبسط شده و این تغییر ناگهانی فشارخون در ناحیه سر می تواند مشکل ساز گردیده و باعث ایجاد سردردهای شدید شود و یا حتی منجر به یک حادثه عروقی مغز و آنچه که سکته می نامند، گردد. لذا بلافاصله و بدون هیچ درنگی، سر و گردن را به زیر آب فرو برده تا حادثه عروقی مغز مرتفع گردد.

     گزارش این حادثه درکنار حوضچه های آب سرد مبنی بر سردردهای شدید و حتی سکته مغزی به دلیل بیمبالاتی و عدم اطلاع از نحوه استفاده از حوضچه آب سرد، به کرات شنیده شده است. دو الی سه جلسه سونا در هفته مفید می باشد.

اقداماتی که پس از استفاده از سونا مطلوب است عبارتند از:

  1. یک ربع تا نیم ساعت استراحت
  2. نوشیدن مایعات و جبران آب و الکترولیتهای از دست رفته

مزایای استفاده از سونا

الف. کمک به شل کردن عضلات، رفع گرفتگی و اسپاسم عضلانی، با رفع سختی عضلانی، درد کاهش یافته و فشار از استخوان و مفاصل مرتبط با آن عضله برداشته می شود. لذا سونا در حفظ سلامت مفاصل با آن به شکل غیر مستقیم نقش دارد.

ب. باعث باز شدن روزنه های پوستی گردیده و تعریق را تسهیل می نماید.

ج. استفاده از سونا باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات گردیده و می تواند دامنه حرکتی مفاصل را که بر اثر کوتاهی های عضلانی مسدود شده است، افزایش دهد. لذا می توان در حین حضور در سونای مرطوب که پس از سونای خشک می باشد، تمرینات کششی (stretching) عضلات را انجام داد.

د. استفاده اصولی از حوضچه های گرم و سرد، یک نوع ماساژ محسوب گردیده و منجر به انبساط خاطر می شود.

ه. استفاده از گرما و تحریک ناشی از استفاده آب سرد، منجر به تحریک پوست، شادابی و طراوت پوست و کم شدن چین و چروک پوست، به ویژه در ناحیه صورت می شود.

و. استفاده اصولی از سونا، متعاقب ورزش می تواند در رفع اسید لاکتیک موثر باشد.

ز. انبساط خاطر ناشی از سونا، از نظر روحی و روانی تسکین دهنده است.

ح. عمیق تر شدن خواب از فواید سونا می باشد.

ط. افزایش فعالیت های ذهنی و روانی پس از سونا مشاهده شده است.

چه کسانی نباید از سونا استفاده کنند:

  1. بیماران قلبی و عروقی
  2. افرادی که دچار زخم باز هستند
  3. افراد دارای ناراحتی های کلیوی

خوردن و نوشیدن در حین استفاده از سونا مناسب نیست و می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی شود.

اورتزهای آماده و سونا

از اورتزهای آماده در موارد رخ دادن دردها و کشیدگی‌های عضلانی، به ویژه در نواحی عضلات ران، ساق، بازو و ساعد استفاده می‌نماییم. بهتر است پس از استفاده از سونا و خروج از استخر جهت حمایت از عضلات آسیب دیده ی این نواحی، از اورتزهای کشی با خاصیت کشسانی بالا استفاده نماییم تا کاملا این عضلات را تحت فشار قرارداده و از آن حمایت نماید.

انواع این اورتزها با خاصیت کشسانی بالا از جنس نئوپرنی در  پاک سمن و به عنوان یک محصول ممتاز ایرانی تولید و در اختیار مصرف کنندگان می باشد.

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام