گرفتگی عضلانی - قسمت دوم

علل گرفتگی‌های عضلانی عبارت می‌باشند از :

توصیه های درمانی :

الف: توصیه های غذایی

می دانید كه مواد غذایی بر اساس ارزش تغذیه‌ایی كه دارند به چهار گروه عمده تقسیم می شوند كه هر وعده غذایی حداقل باید سه گروه را در برگیرد.

1- گروه نان و غلات كه منبع انرژی هستند.

2- گروه لبنیات كه پروتئین و كلسیم آنها بسیار بوده و با هیچ گروهی دیگر قابل مقایسه نیست. مصرف این گروه از مواد غذایی بسیار توصیه می شود، زیرا در صورت عدم دریافت كافی دچار كمبود كلسیم و ویتامین B2 می شویم كه عامل اصلی گرفتگی عضلانی شناخته شده اند.

3- گروه گوشت و ماهی كه حاوی پروتئین و آهن بوده و عدم مصرفشان سبب كمبود و یتامین B2 و كم خونی می‌شود.

4- گروه چهارم كه شامل میوه و سبزیجات است هم موجب دریافت فیبر می‌شود و هم انواع ویتامین ها و املاح را به بدن می رساند.

حال اگر این چهار گروه مواد غذایی را به اندازه استفاده نكنیم، كم یا زیاد مصرف كنیم، تعادل املاح و مواد معدنی موجود در خون و سلول‌های بدن به هم خورده و گرفتگی عضلانی پیش می آید. بنابراین اصلاح رژیم غذایی راه حل اصلی است و دیگر به مصرف مكمل‌ها  از جمله ویتامین E نیاز نمی‌باشد.

اما در ورزشكاران به دلیل این كه شب قبل از مسابقه مواد نشاسته‌ایی و قندی بیشتر مصرف می‌كنندكه ذخایر گلیكوژ بدنشان بالا برود، درحین مسابقه، سوخت ناقص انجام می‌شود و به دنبال آن مواد سمی در بدن تولید می‌شود و برای از بین بردن این مواد توصیه می‌شود مكمل های غذایی حاوی ویتامین E مصرف شود. منبع غنی این ویتامین، درانواع مغزها، روغن‌های گیاهی مثل گردو، سویا، بادام، فندق، زیتون، ذرت و كتان می‌باشد.

خلاصه اینكه مصرف چربی را كاهش دهید. زیرا رژیم غذایی چرب سبب كاهش جذب منیزیم می‌شود . مصرف قند را هم كم كنید زیرا خوردن مواد شیرین، بدن را وادار می‌كند تا منیزیم را جهت متابولیزه كردن مواد قندی مصرف كند و كمبود این ماده معدنی رخ می‌دهد. مصرف نوشابه های گازدار را نیز قطع یا به حداقل برسانید. زیرا نوشیدنی حاوی فسفات هستند و ذخایر كلسیم و منیزیم بدن را كاهش می‌دهند.

ب: توصیه های ورزشی:

1- گرم كردن بدن قبل از انجام ورزش

این عمل نقش موثری در آماده سازی عضلات برای انجام ورزش های سنگین را دارد. پرخون شدن عضلات، كشش مناسب عضلانی و آماده بودن عضله جهت تحمل فشار از ثمرات گرم كردن پیش از ورزش می‌باشد.

2-  استفاده از اورتزهای كش بر روی نواحی عضلانی

استفاده از اورتزهایی كه با حالت کشسانی خود كاملا بر روی عضله می نشینند و از آن حمایت می‌كنند به ویژه در نواحی حجیمِ عضلانی كه بیشتر مستعد گرفتگی می‌باشند، نظیر عضلات نواحی ران و ساق و بازو و ساعد، می‌تواند مفید باشد.

    این محصولات كه هلدينگ پاك سمن انواع متنوع ران بند، ساق بند و بازوبند آن را با پارچه نئوپرین تولید می نماید با خاصیت كشسانی مطلوب خود، حجم عضله را در برگرفته و از ایجاد عارضه حین تمرین پیشگیری می‌نماید و ضمنا با گرم نگه داشتن ناحیه، گردش خون منطقه را نیز افزایش می‌دهد.

 

 

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام