ماساژ

انجام ماساژ بر روی بدن منجر به ایجاد دو گونه پاسخ می گردد.

الف: یك پاسخ مستقیم و ناشی از فشار یا نیروی وارده كه به آن پاسخ مكانیكی می گویند.

ب: دیگری پاسخی كه به تحریك سیستم عصبی داده می شود و پاسخ واكنشی یا رفلكسی نام دارد.

که این دو پاسخ به یكدیگر بستگی داشته و اغلب به صورت همزمان اتفاق می افتد.در پاسخ مكانیكی كه در نتیجه فشار و جابه جایی عضله بوجود می آید و درحین عمل ماساژ، بافت های عضلانی كشیده و مالیده می شود و تحت فشار قرار می گیرد و پاسخ به شكل، افزایش جریان خون، كاهش تورم و از بین بردن بافت های اسكار و بافت های میوفیبروز نمود پیدا می كند. لیكن در خصوص روی دادن پاسخ رفلكسی، عصب باید به محرك واكنش نشان دهد این واكنش مشتمل بر ، افزایش قطر عروق خونی،كاهش فشار خون و آرام شدن عمومی بدن می باشند.

 

فواید ماساژ بر روی سیستم های مختلف بدن

  1. سیستم قلبی و عروقی:

ماساژ عمیق با تسهیل مكانیكی بازگشت خون وریدی به قلب، سبب بهبود گردش خون در بدن می‌شود. درناحیه تحت فشار، وریدها تخلیه می شوند، لذا پذیرای خون بیشتری خواهند شد و بدن نیز با اتساع رفلكس عروق خونی به ماساژ پاسخ می دهد و ثمره آن كاسته شدن ازفشار خون می باشد.

ثابت شده است كه جریان خون درحین ماساژ سه برابر بیش از زمان استراحت  است ماساژ، ترشح بافتی هیستامین و استیل كولین را تحریك می كند و آن ها نیز باعث اتساع عروق و پرخونی درناحیه مربوطه می شوند.

توجه: در مناطقی كه شریان ها سطحی هستند (مثلا درجلوی گلو) ماساژ عمیق عموما منع مطلق دارد.

با بهبود در گردش خون ، دسترسی به مواد مورد نیاز سلولی و مواد مغذی و اكسیژن تسهیل و دفع مواد زائد تسریع می شود. فشار خون به دلیل اتساع مویرگ ها ، كاهش می یابد (موقتی) . ماساژ، مانع كم خونی عضو می شود، حالتی كه به نظر می رسد عامل اصلی ایجاد درد عضلانی باشد.

سیستم لنفاتیك

ماساژ با ایجاد تحریك در گردش لنفاوی، سبب كاهش ورم لنفاوی می شود و به دفع مواد زائد از سیستم كمك می كند.

 بافت پوششی:

ماساژ باعث تحریك غدد پوستی می شود.با افزایش جریان خون، ماساژ سبب فزونی تعریق نامحسوس می‌شود و این افزایش جریان خون، باعث رسیدن مواد مغذی بیشتری به آن می شود. ماساژی كه روی بافت اسكار صورت پذیرد به كاهش كلوئیدهای سطحی منجر خواهد شد.

سیستم عصبی :

ماساژ گیرنده های حسی را فعال می كند و سبب تجریك سیستم عصبی می شود، حركات آهسته، ریتمیك و كم فشار آرام كننده اعصاب هستند. ماساژ سبب تحریك سیستم پاراسمپاتیك می شود، لذا موجب كاهش بی خوابی و منظم سازی الگوی خواب و آرام بخش عمومی بدن خواهد شد.

سیستم عضلانی :

ماساژ به رفع سفتی عضلانی و اسپاسم و نیز محدودیت حركتی كمك خواهد كرد. ماساژ، با افزایش جریان خون عضلات، سبب رسیدن اكسیژن و مواد غذایی بیشتر به آن ها می شود كه درعوض، از خستگی و درد عضلانی پس از انجام ورزش خواهد كاست و به علاوه سبب رفع سریعتر مواد زائد از عضله خواهد شد.

سیستم تنفسی:

ماساژ از راه كاهش تحریك سیستم عصبی سمپاتیك ، باعث كاهش تعداد تنفس می شود.

سیستم گوارش :

ماساژ سبب افزایش فعالیت پریستالتیك(دودی) روده ها و لذا باعث كاهش گاز روده ای می شود. توسط ماساژ می توان به تخلیه كردن روده ها و جلوگیری از ایجاد یبوست كمك كرد. ماساژ با تحریك سیستم پاراسمپاتیك باعث تسهیل هضم می شود .

سیستم ادراری:

ماساژ به‌ویژه از نوع شكمی آن با فعال كردن بسترهای مویرگی غیرفعال و پیشبرد مایعات لنفاوی،  باعث افزایش برون ده ادراری می شود.

اثرات روانی ماساژ:

ماساژ درمانی با كاهش استرس و اضطراب، باعث آرام سازی بدن و روان می شود. بعد از پنج هفته ماساژ درمانی و هر هفته دو جلسه ، افراد مبتلا به افسردگی بالینی با كاهش اضطراب و افسردگی مواجه شده اند .بسیاری از افراد پس از یك روز كاری پر استرس ، با انجام ماساژ به انرژی دوباره ای دست یافته اند.

اندیكاسیون ها (مورد استفاده) ماساژ:

  1. بسیاری از سردردها با كاهش تنش قابل درمان خواهند بود.
  2. بی خوابی باایجاد آرام سازی بر طرف می شود.
  3. استرس و اضطراب با كاهش فعالیت سمپاتیك و پیشبرد پاسخ آرام سازی برطرف می شود.
  4. خستگی و در عضلانی به كمك ماساژ برطرف می شود.
  5. ماساژ بر افزایش جریان خون و ایجاد حالت آرامش در بدن به رفع خستگی روحی و روانی كمك می كند ، با بهبود گردش خون، مواد مغذی و اكسیژن بیشتری به مغز خواهد رسید.
  6. درد ناشی از اختلالات عضلانی ، اسكلتی ، فیبرومیالژی و سندرم های فاشیایی عضلانی بر اثر ماساژ از بین می رود.
  7. اختلالات گردش خون و بعضی از انواع كم خونی به كمك ماساژ رفع می شوند.
  8. بااستفاده از ماساژ از نوع دق و ارتعاشی می توان به تخلیه ترشحات ریوی كمك كرد.
  9. ماساژ در بهبود كشیدگی ها ، پیچ خوردگی ها و آسیب های ناشی از استفاده مفرط از آن یعنی over use، تسریع ایجاد میكند.
  10. كرلیك و یبوست با ماساژ برطرف می شود.
  11. دردهای عضلانی و خشكی و سفتی با ماساژ بهبود خواهد یافت.

 

استفاده از اورتز های آماده با خاصیت كشسانی بالا :

در مواردی كه عارضه كشیدگی عضلانی دلیل استفاده از ماساژ می باشد، می توان در راستای تكمیل روند درمان و تسریع در بهبود عضله كشیده شده پس از انجام ماساژ، از اورتز های نئوپرینی با خاصیت كشسان بالا بر روی عضلات صدمه دیده استفاده نمود.

این اورتزهای آماده كه جهت عضلات بخش های مختلف بدن بویژه عضلات حجیم نواحی ران، ساق پا و... توسط  پاك سمن تولید گردیده است با ایجاد فشار مناسب و یكسان بر روی عضله درد را تسكین داده و ترمیم را تسریع می نماید. تورم موضعی ناحیه را نیز با ایجاد فشار یكنواخت از بین

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام