بيماری ازگوداشلاتر (زانودرد نوجوانان)

اين بيماری به عنوان آسيب كششی صفحات رشدی استخوان درشت نی ساق پا شناخته شده است. اين بيماری عموما در بين دختران سنين 10-12 و پسران 13-15 ساله رايج می باشد كه استخوان هايشان هنوز در حال رشد است ، و باعث ايجاد زانو درد در نوجوانی می شود. اين بيماری ناشی از كشيدگی بيش از حد صفحات رشد استخوان درشت نی يا تيبيا در قدام زانو (زير استخوان كشكك)، می باشد. اين ناحيه آسيب ديده جايی است كه در آن تاندون پاتلا به عضله چهارسر ران و استخوان كشكك متصل می شود.

ازگود اشلاتر چه بيماری می باشد؟

ازگود اشلاتر، بيماری است كه به دليل استفاده بيش از حد زانو ايجاد می شود كه باعث ايجاد آسيب و تورم می گردد. التهاب در جايی از زانو اتفاق می افتد كه تاندون به استخوان ساق متصل می شود. اين وضعيت معمولا در ورزشكارن جوان مرد يا نوجوانان شايع می باشد. با افزايش سن در افراد جوان يا نوجوان، عضله چهار سر ران كه قوی تر از تاندون پتلا می باشد، ممكن است باعث كشيدگی تاندون از استخوان درشت نی شود و باعث ايجاد درد گردد. شما ممكن است احساس حساسيت يا درد در ناحيه زير كشكك در محلی مابین تاندون پاتلا و برآمدگی استخوان ساق پا داشته باشید.

علائم و نشانه ها:

 

راه های درمانی:

انواع روش های درمان این بیماری، جهت کاهش درد و تورم  انجام می پذيرد. به طور معمول جهت درمان موثر، فرد بايد ميزان فعاليت های شديد يا ورزشی خود را تا بهبود علايم، محدود سازد. دربعضی مواقع، برای بهبود درد نیاز به چندین ماه عدم فعاليت شديد بر روی زانو به همراه انجام برنامه های تقویتی می باشد. با این وجود، اگر فرزند شما درد زیادی نداشته باشد، انجام فعالیت های ورزشی بلامانع است. 

چگونه بهترین اورتز را انتخاب نماییم؟

جهت جلوگیری از عود مجدد درد زانو، بسیاری از ورزشکاران از باند پاتلا استفاده می کنند. استرپ پاتلا اطراف تاندون پاتلا قرار می گيرد، و فشار را از محل اتصال تاندون پاتلا به استخوان ساق پا بر می دارد. این روش درمانی باعث کاهش نیروی وارده به استخوان درشت نی از طریق تاندون می گردد و از اين طريق علائم ناراحت کننده و درد را كاهش می دهد.

**شما و کودکانتان ممکن است جهت کاهش درد و انجام کارهای روزانه نیاز به بستن اورتز داشته باشید.

باند پاتلا

اگر شما درد متوسطی در اطراف زانو احساس می کنید، بستن بندها ی زانو بسیار مفید می باشد. این بندها علائم درد زانو، کندرومالاسی، التهاب تاندون و دیگر بیماری زانو را کاهش می دهد. این باندها به تاندون پاتلار فشار وارد کرده و این فشار در طول كل تاندون گسترش يافته و از اين طريق باعث کاهش درد و ناراحتی در این ناحیه می گردد.

تمرینات :

تمرینات کششی، یکی از راههای مهم برای جلوگیری از درد زانو، و بررسی انعطاف پذیری بیمار در ناحیه عضلات چهار سرران و عضلات پشتي می باشد. كشش عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ در پشت ران می تواند باعث کاهش درد و جلوگیری از بروز مجدد درد گردد.

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام