کفش و پا-قسمت هشتم

 ورزش

پاها مجموعا دارای 25 مفصل هستند این مفاصل به كمك عضلات مربوطه در دامنه حركات طبیعی پاها شركت می كنند و توسط انبساط و انقباض عضلات مربوطه دراین مفاصل حركات بوجود می آیند. برای اینكه مفاصل بتوانند دردامنه حركات طبیعی خودبه خوبی عمل نمایند با توجه به اینكه زمانی كه كفش پوشیده اید این حركات كاهش می یابد و عضلات نیزدر وضعیت مناسبی نیستند ورزش كردن بسیار مفید خواهد بود. انجام حركات ورزشی كه در زیر خواهد آمد برای اشخاص سالم و افرادی كه پاهای خسته و ضعیف دارند مفید و لازم است همچنین برای افرادی كه دارای ناراحتیهای از نوع كوفتگی و خستگی پا ، بعد از دوره نقاهت بیماری و بالاخره افرادی كه دچار شكستگی های قدیمی دراندام های تحتانی هستند انجام این حركات به طور روزانه 2 الی 3 مرتبه الزام می باشد . این حركات را باید بعد از شست وشوی پا و خارج نمودن جوراب انجام داد. البته این ورزش ها بر اساس آنالیزهای ریاضی و آناتومیكی (بیومكانیكی) طراحی گردیده است .

 

حركت شماره 1:

حالت نشسته :روی یك صندلی یا چهار پایه زانوها 90 الی 95 درجه  نشسته و دو پاشنه پا را به مقدار 5 الی 6 سانتی متر از زمین بلند كنید . این حركت را 8 الی 10 بار انجام دهید. درافراد سالم 20 الی 40 مرتبه.

حركت شماره 2:

حركت مشابه حركت شماره 1 است با این تفاوت كه به جای بلند كردن پاشنه پنچه ها را از روی زمین بلند كرده و این حركت را نیز به تعداد 8 الی 10 مرتبه انجام دهید . در افراد سالم 20 الی 40 مرتبه.

حركت شماره 3:

در این حركت ، ورزش شماره 1 و 2 تواما انجام داده می شود بدین صورت كه به طور متناوب یكبار پنچه پا و بار دیگر پاشنه پا را بلند كنید

حركت شماره 4:

فشار را روی لبه خارجی پا وارد آورده و سپس لبه داخلی را بلند می كنیم و برعكس ( زانوها كمی از یكدیگر فاصله داشته باشند).

تاثیراین حركات :عضلات ساق پا مانند یك پمپ عمل كرده و باعث بهبود گردش خون در پاها می گردد . انجام این حركات باعث میگردد دامنه حركتی مفاصل ساق پا كه درون كفش كاهش می یاد فعال شونداین حركات همچنین باعث برطرف شدن كوتاهی و گرفتكی و كشیدگی پا و تغییر وضعیت عوامل نگهدارنده قوس كف پا می گردند.

حركت شماره 5:

ورزش های شماره 1 و 2  و 3 و 4 را درحالت ایستاده انجام دهید برای افرادی كه دارای ضایعاتی هستند و تحمل وزن بدن مشكل است بهتر است دست های خود را در یك محل ثابت نگه داشته و هر حركت را 6 تا 8 مرتبه انجام دهند 

 

 

حركات فوق عضلانی را كه از چند مفصل عبور می كند و تاثیر حركتی روی مفاصل (ستون فقرات، لگن، ران،  زانو، مچ و انگشتان ) مختلف دارند به حركت و فعالیت واداشته و در یك وضعیت طبیعی قرار می‌دهد.

حركت شماره 6:

این حركت را در حالت نشسته یا خوابیده انجام دهید. پارا از ناحیه مچ به طرف بالا و پائین حركت دهید. این حركت را در در دو حالت وقتی كه زانوها خم و صاف هستند انجام دهید. این حركت را 8 تا 12 مرتبه می‌توان انجام داد

توجه : پارا از ناحیه لگن خم نكنید.

حركت شماره 7

روی یك صندلی یا چهار پایه نشسته و یك توپ تنیس را زیر گودی پا قرارداده و با فشار دادن پا برروی توپ پارا از ناحیه انگشتان بر روی توپ حركت دهید و برعكس از ناحیه انگشتان تاپاشنه حركت را تكرار كنید.این حركت را 20 مرتبه انجام دهید این عمل را با پای دیگر انجام دهید. البته به جای توپ می توان از یك چوپ به قطر چند سانتی متر استفاده كرد و با قرار دادن چوب زیر پا حركت بالا را انجام داد.
این حركت در گردش خون و برطرف نمودن تورم احتمالی پاها موثر بوده و باعث بكار افتادن مفاصل كف پا و برطرف شدن خستگی لیگامانها و عضلات كف پا می گردد.

حركت شماره 8

این حركت را به حالت نشسته یا خوابیده می توان انجام داد. زانو هاراخم كنید به طوریكه كف پا روی زمین قرار بگیرد و یك پارچه دراز را زیر انگشتان پا قرار داده سعی كنید با انگشتان پا پارچه را زیر پا جمع كنید این عمل را چندین مرتبه تكرار كنید.

تذكراگر افراد بتوانند روزانه چند مرتبه روی پاشنه پا را بروند بسیار مفید خواهد بود. وقتی كه روی پاشنه پا را می روید درعضلات ساق پا كشیدگی ایجاد می گردد و این عمل باعث می گردد عضلات چهار سر ران در حداقل طول خود منقبض گردد.

بعد از كار روزانه كه پاها به مدت طولانی درون كفش ها بوده اند می توان بدون كفش مدتی بر روی فرش راه رفت و بعد از آن استفاده از دم پایی هایی كه در ناحیه گوی پا دارای برجستگی مناسب باشند مطلوب خواهد بود. دم پایی هایی كه در ناحیه انگشتان نیزدارای برجستگی مناسب باشند بسیار مناسب هستند. استفاده از این نوع دم پایی ها كمك زیادی به گردش خون و برطرف كردن خستگی پا می نماید.

 

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام