کفش و پا-قسمت چهارم

اعصاب حركتی و حسی پا:

رشته های عصبی از ناحیه كمر مابین مهره های شماره 1و 5 كمری خارج شده و از پشت به طرف ران، ساق پا و عضلات حركتی پا كه در ساق قراردارند منشعب می شوند و این مسیر را از نظر عصبی تغذیه می نمایند. حركت عضلات نیز توسط یك سلسله مكانیسم های شیمیایی صورت می گیرد.

شكل (12) اعصاب منشعب شده از مهره های كمری را كه به پاها می روند نشان می دهد. بادقت به تصاویر زیر می‌توان فهمید كه دردهای پا و ساق پا گاهی اوقات به علت ضایعات ستون فقرات می باشد. در بعضی موارد بیماران شكایت دارند كه با وجود ورزش برق گذاشتن، گرفتن عكس از كمر بهبودی در پاهای آنها حاصل نشده است، با وجود این باید متذكر شد كه اینگونه دردها مربوط به ضایعات ستون فقرات می باشند. (سیاتیك) 

 

 

                                              (شكل 12) 

 

عضله ،استخوان ، تاندون و مفاصل:

اعصاب و عضلات عوامل اصلي حركت بوده و استخوان ها و تاندونها مفاصل عوامل نگهدارنده هستند و مفاصل باعث كوتاه و بلند شدن اهرم هاي بدن ميگردند. ايجاد فعاليت در عضلات باعث كوتاه و يا بلندشدن رشته هاي عضلاني شده و در نتيجه باعث ايجاد حركت در مفاصل مي گردد.( شكل 13)

           

 ( شكل 13)

  

1- از ناحيه پاشنه پا تا زير زانو (عضله نعلي)

2- از ناحيه پاشنه پا تا بالاي زانو (عضله دو قلو)

3- دو سري عضله از لگن و ران به سمت ساق پا مي روند يكي سري عضلاني كه از عقب ران شروع شده به سمت زانو رفته و سپس قسمت عقب و پهلو به استخوان ساق پا وصل ميگردد و سري ديگر عضلاتي كه از لگن و ران شروع شده و تاندون آنها كشکك را پوشانده و سپس به استخوان ساق پا در قسمت قدامي مي روند. ( شكل 13)

 

محورهاي مچ پا:

در شكل (3) محور عمودي از زانو ومچ عبوركرده و درناحيه پاشنه به زمين مي رسد و به علت هم سطح نبودن قوزك خارجي و داخلي محور عبوري از اين دو مفصل افقي نيستند (قوزك داخلي بالاتر از سطح زمين) در شكل هاي 2-3 و 3 -3 به علت شكستن محور عمودي در ناحيه مچ پا در داخل و خارج انحراف ايجاد مي گردد. راه رفتن با اين نوع ضايعات مكانيكي باعث ايجاد ضايعات فيزيكي در كوتاه مدت و بلند مدت شده و از عوامل آن لنگيدن و درد در پا و كمر مي باشد. اين ضايعات در مراحل اوليه و در سنين كودكي با كفي هاي مناسب قابل اصلاح مي باشد و در سنين بالا با كفش هاي طبي مي توان اصلاح و از ضايعات ثانويه جلوگيري نمود. 

اثر اين ضايعات و انحرافات بخوبي در سائيدگي ته كفشها مشخص است .

بعضي از كودكان وقتي بدنيا مي آيند داراي اين نوع انحرافات در مچ پا هستند. كه به نام كلاپ فوت و غيره ناميده مي‌شوند.(شكل 14-15) با كفشهاي مخصوص كه مي توان به دقت فاصله و زاويه دو پا از يكديگر و همچنين مفصل را تنظيم نمود اين كودكان قابل درمان مي باشند، گاهي اوقات لازم است در اين نوع عوارض گچ گرفته و يا جراحي نمود.

بعد از اين مراحل درمان فيزيوتراپي و كفشهاي اصلاحي براي نگهداري قوس ها و استخوان هاي كوتاه الزامي مي باشد و همچنين لازم است كودكان تا سنين چند سالگي تحت نظر قرار بگيرند.

گاهي اوقات در ناحيه زانو انحراف به صورت   ) (  يا    ( )   وجود دارد بايد توجه داشت كه در دوران كودكي بايستي محافظت صحيح از اين نوع كودكان صورت بگيرد و با متخصصين مربوطه مشورت شده و دستورات آنان را در مورد قنداق كردن و غيره به كار گرفت.

 

                                              (شكل 14)

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام