کفش و پا-قسمت دهم

حرفه و كفش 

    بسیاردیده شده است كه افراد همان كفش را كه برای راه رفتن عادی به كار می برند در ورزش پیاده‌روی و كوه‌نوردی و حرفه خویش نیز مورد استفاده قرار می دهند. همان طوری‌كه می دانیم دامنه حركتی مچ پا و مفاصل ووضعیت حركت انگشتان برای انجام حركاتی نظیر دویدن، بازی كردن با زمانی كه راه رفتن عادی صورت می گیرد، متفاوت است. لذا استفاده ازكفشهای مخصوص برای كارهای متفاوت ضروری خواهد بود.

درحركات ورزشی نیروی وارده به عضلات و مفاصل و همچنین دامنه حركتی آنها افزایش می یابد. البته حركات زانو، لگن و ستون فقرات نیز افزایش می یابد كه دراینجا مورد بحث نیست. در چنین شرایط فیزیكی كفش، نظیر كف كفش ها، سفت و شل بودن درزهای كفش و جنس بدنه كفش حائز اهمیت بوده، در نظر گرفته شوند. استفاده از كفشهای مخصوص برای كارهای مخصوص نه تنها از نظر حفظ سلامتی پا حساس می باشد بلكه از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. در انتخاب كفشهای فوتبال، والیبال و بسكتبال باید دقت بیشتری معمول داشت. كفش های والیبال و بسكتبال باید دقت بیشتری معمول داشت. كفش های والیبال و بسكتبال باید داری پنچه پا حركت های زیادی صورت می گیرد. به هر صورت كفشهای ورزشی درانتقال نیروهای مختلف و عكس العمل ها از كفش معمولی بهتر عمل كرده و وزن بدن را بهتر تحمل نموده و به زمین انتقال می دهند.(اكثر دردهای پا دردهای ناشی از بیماری خاصی نیستند بلكه دردهایی هستند كه به پاها تحمیل شده اند و این به خاطر انتخاب كفش بد یا وضعیت غلط انجام كار می باشد).یكی از عوامل پیروزی ورزشكاران، استفاده از كفش مناسب است.

به طور خلاصه كفش ورزشی باید دارای شرایط زیر باشد:

  1. نرم
  2. سبك
  3. اندازه پا، اندازه كفش باید طوری باشد كه با پوشیدن جوراب كاملا  كیپ پا گردیده و از جهت طولی و عرضی فضای خالی در كفش باقی نماند.(نتیجتا لزوم نیم شماره بزرگ بودن كفش های معمولی با نرم بودن این كفش ها منتفی می گردد.)
  4. پاشنه و نوك كفش باید دارای یك لایه الاستیكی ارتجاعی مناسب باشد.
  5. در تخت كفش خطوط عرضی تعبیه شده باشد كه بتواند از سرخوردن و چرخش ناحیه پنجه تا حد ممكن جلوگیری نماید  در كفش هایی كه برای كوهنوردی استفاده می شود به تناست از ساق های بلند (كه كمی در ناحیه مچ بندها شل یا گشاد) باشند استفاده شود. این كیفیت از پیچ خوردن مچ پا جلوگیری می نماید. ولی در عین حال پاشنه ها در جای خود حركت نمی كنند.

درمورد جوراب ورزشكاران نیز ذكر این نكته ضروری است كه جوراب باید در ناحیه ساق پا دارای یك نوار كشبافی باشد كه فشار بیش از حد به پا وارد نیاید و مانع از عبور مایعات و خون در جهت پایین و بالا نگردد. درافرادی كه درای عضلات ضعیف یا سابقه پیچیدگی مچ پاهستند در ناراحتی های مچ پا و زانو استفاده از مچ بندو زانو بند توصیه می شود. باید دقت شود كه قبل و بعد از حركات ورزشی عضلات دچار گرفتگی نشوند. شست وشوی پا با آب گرم بعد از ماساژ دادن و انجام حركات ورزشی مفید خواهد بود. شاید این سوال پیش آید كه بعد از چند ساعت ورزش كردن چه لزومی درانجام این حركات ساده وزشی وجود دارد در جواب باید گفت این حركات ساده كمك فراوانی درهماهنگ كردن كار عضلات و لیگامانهای مفاصل خواهند كرد.

توجه: دراینجا بد نیست كه به چند گزارش از بیمارانی كه از ناراحتی های پا رنج می برند توجه نمائیم.

علت : از روزی كه شخصی در خیابان پایم را لگد كردو با یك ببخشید رفت دچار این عارضه شده ام.

درمان : كفش مناسب – فیزیوتراپی.

علت: فكر میكنم استفاده طولانی از كفشهای نوك تیز و پاشنه بلند و انتخاب چرم نامناسب رویه و كفی كفش باعث چنین ضایع هایی شده باشد.در ضمن كف پای شما صاف و قوس ضعیفی دارد.

درمان : استفاده از كفی و كفش مناسب در حین كار و انجام ورزش های فوق برای شما الزامی است.

علت: اولین بار كه دراثر پوسیدن كفش نامناسب و پاشنه بلند پا پیچ خورده است، عضلات و لیگامان های و عوامل نگه دارند مفاصل دچار ضایعه شده و هنوز درمان نشده اند. در زمان راه رافتن به نحوه راه رفتن خود توجه كنید.

درمان : استفاده از كفش پاشنه كوتاه، دقت در راه رفتن، پهن بودن پاشنه كفش. ( سطح اتكا پاشنه با زمین)

علت :یك روز كه پا برهنه راه میرفتم یك پونز د رناحیه پنچه فرو رفت تا امروز انگشت پایم خوب نشده است.

درمان: ورزش های توصیه شده + درمان فیزیوتراپی واستفاده از جریان های الكترو تراپی برای عضلات كف پا تجویز می گردد.

اگر روزانه پاها را یك یا دو مرتبه با آب و صابون بشویید و هر روز جورابها را تعویض نمائید این بو رفع یا به حداقل خواهد رسید. تمیز كردن داخل كفش به طور هفتگی نیز بسیار موثراست . استفاده از كفش غیر چرمی و كفی های پارچه ایی توصیه می شود.

علت: این عارضه به علت ضعف عضلات اندام تحتانی و محدود بودن مفاصل 20 گانه مچ پا و ترس بی مورد است.

درمان : ورزش ها و دستورات توصیه شده را انجام داده  به علاوه فیزیوتراپی ( مكانوتراپی + الكتروتراپی) و استفاده از كفش با پاشنه مناسب در مراحل درمان زیر نظر متخصص نیز تجویز می گردد.

علت:این ضایعه در اعصاب كمری بین مهره ای كمری است كه باعث بروز این عوارض شده است. (شكل 23)

درمان: مشاوره با پزشك خود و در صورت نیاز جراحی ،در غیر این صورت استفاده از كفش های مخصوص توصیه می گردد.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام