کفش و پا- قسمت اول

پيشگفتار:

شايد برای شما جالب باشد كه بدانيد كفش نامناسب و غير بهداشتی تا چه اندازه می تواند در ايجاد عوارض بيومكانيكی و مفاصل ليگامانت های مفصلی موثر واقع شود.

انتخاب كفش نامناسب از جمله مواردی است كه كمتر بدان توجه شده است. خريدار كفش در نظر اول توجه به زيبايی ظاهری ، رنگ و تزئينات كفش دارد تا به راحتی و ايمنی كفش !

پيروی از مدل های مختلف نيز ار جمله مسائلی است كه پوشنده كفش را درگير مسائل ناخواسته ايی نظير ارتفاع بيش از حد پاشنه ،تنگی پنچه و كوچكی و فشار وارده درون كفش می نمايد.

در مورد افرادی كه دارای پاهای طبيعی هستند و نواقصی از نظر بيومكانيكی در پای خويش ندارد رعايت نكات مشخصی نظير ارتفاع مناسب پاشنه، پهنای مناسب پنچه و اندازه كلی كفش و نرمی چرم ، كافی به نظر می رسد.

در مورد اشخاصی كه دارای عوارض بيومكانيكی ، مفاصل و ليگامانتهای مفصلی هستند: رعايت نكات خاص به اضافه نكات فوق مفيد و در برخی مواقع ضروری است.

مقدمه و تاريخچه 

قرنهاست انسان كوشيده است جهت حفاظت پای خويش از صدمات و عوارض گوناگون طبيعی و غير طبيعی وسيله مناسبی پيدا نمايد.  انسانهای نخستين برای حفاظت پاههای خويش در مسافرت های طولانی و پياده رويی ها با مسافت زياد از كفش هايی. متاسفانه آنچه كه امروزه در خريد كفش بيشتر مورد توجه قرا می گيرد رنگ ، قيافه ظاهری و اندازه پاشنه و پنجه آن بوده وكمتر توجهی به وظيفه اصلی كفش كه همان حفاظت پاهاست نشان داده می شود. بسيار اتفاق افتاده است كه خريد يك كفش نوكه دارای چرم مناسب نبوده و يا قسمت های پاشنه و پنجه آن تنگ بوده است، باعث ايجاد دردهای شديد و تاول هايی در نقاط تحت فشار گرديده و در سطح پوست سائيدگی ايجاد نموده است. در اثر مرور زمان همراه با نرم شدن كفش،درد و تاولها فراموش می گردد . در صورتيكه ضايعات ايجاد شده در بلند مدت باعث ناراحتی فراوان خواهد گشت. در چند دهه اخير هرماه با پيشرفت صنايع پتروشيمی و پلاستيك سازی ، كفش ها و دم پايی هايی از جنس لاستيكی به بازار عرضه شدند. اين نوع كفش ها با استقبال چندانی روبرو نشدند ، زيرا در هوای گرم باعث عرق كردن و بو گرفتن پا شده و به علاوه موادی در تركيبات لاستيك آن براي سلامتي مضر بود.امروزه با قرار دادن لايه هاي كتاني در جدار داخلي اين نوع كفش ها از تماس پلاستيك با پوست جلوگيري به عمل آورده و در نتيجه خطر ناشی از تماس تركيبات سرب با پوست كاهش می يابد. به علت پايين بودن طول عمر اين كفش ها بازار دائمی و مقرون به صرفه برای توليد كنندگان آن ايجاد نگرديد.

با ساخت چرم مصنوعی از نفت، كفش هايی با اين نوع چرم ساخته شد كه به مراتب از نوع لاستيكی و پلاستيكی بهتر بودند. مطرح شدن مسائل اقتصادی و كسب منافع بيشتر سازندگان كفش ، پيروی از مد را معمول ساخت و كفش  به عنوان جنس لوكس در بازار مطرح گرديد.

تاريخچه سير تحولی صنعت كفش بحثی مفصل و طولانی است و در اين مورد مطالب بسيار می توان نوشت ، ليكن با نظری اجمالی در سير تحولی صنعت كفش ، می توان تاثير مسائل اقتصادی ، پيشرفت صنعت مد و غيره را مورد توجه قرار دارد. آنچه كه در كفش های امروزی مشاهده می شود ماحصل اين سير تحولی و تاثير عوامل ياد شده می باشد.

عواملی كه صنعت كفش را تحت تاثير قرار داده اند شامل موارد زير می گردند:

باريك شدن پنجه كفش.

بلند و كوتاه شدن پاشنه كفش.

باريك گرفتن پاشنه كفش از نظر سطح اتكاء ( پاشنه صناری)

حذف بند كفش ( در بعضی افراد وجود بند كفش برای تنظيم اندازه كفش ضروروی است.)

كوتاه و بلند كردن ساقه كفش كه برای بعضی افراد مفيد و برای برخی زيان آور است.

  با تغيير عوامل فوق و بعضی خصوصيات ديگر مركز ثقل بدن كه قاعدتا می بايست در ميان چند ضلعی سطح اتكاء قرار بگيرد.( شكل 1)

تغيير مكان پيدا كرده و باعث بروز ناراحتی ها و ضايعات اسكلتی مي گردد. به طور مثال ارتفاع بيش از حد پاشنه كفش ، درد و ضايعاتی همچون تورم پا و كشيدگی بعضی عضلات ساق پا را به همراه داشته و باعث ايجاد برجستگی های استخوانی و تغيير محل مركز ثقل و در نتيجه باعث ضايعات ستون فقرات و بروز سردرد های ناشناخته می گردد.

عموما تشخيص اين نوع ضايعات مشكل بوده و طبعا با استفاده از دارو و مسكن قابل درمان نيستند( بايد توجه داشت كه با تغيير مركز ثقل بدن نسبت به چند ضلعی سطح اتكاء فرم منحنی های ستون فقرات نيز تغيير می نمايد.)

با اهميت ناچيزی كه اكثر افراد نسبت به حفاظت پای خويش نشان می دهند اين سوال مطرح می شود كه آيا براستی اكثر افراد پای خود را فراموش كرده اند؟

اثر پا در حال راه رفتن

 چند ضلعی                                                 سطح اتكاء

 

از نتایج فوق می توان فهمید :  پا وزن زیاد را تحمل می كند .

ضایعات پا و كفش های نامناسب از عوامل مهم درد و ضایعات پیش رونده ثانویه می تواند باشد.        (شكل1 )

اغلب مشاهده می شود افراد در انتخاب كفش بیش از آنكه به مسئله راحتی و حفاظت پا توجه داشته باشند به دنبال فرم اندازه و مدل كفش هستند . در اینجا این سوالات مطرح می شود كه آیا می دانید وضعیت انگشتان پای شما درون كفش چگونه است؟

آیا كف پای شما دارای قوس مناسبی می باشد؟

چه مدتی از نظافت و استحمام پای شما می گذرد؟ می دانیم كه هركس روزانه چندین مرتبه دست و صورت خود را می شوید ولی در مورد پاها وضعیت چگونه است ؟پاها اغلب از صبح تا شب درون جوراب و كفش و در یك هوای بسته و فشرده قرار دارند و ساعت های طولانی در سرما و گرما در حال راه رفتن ، ایستادن و یا نشستن می باشند، مثلا افراد با میانگین سنی چهل سال در این مدت حدود 40 هزار كیلومتر راه پیمایی می كنند كه این مسافت برابر با طول كمربند ( خط فرضی) كره زمین یا خط استوا می باشد.

با توجه به نكات فوق می توان حدس زد كه پاها چه فشاری را درون كفش تحمل می كنند و از طرفی به علت كاهش سطح اتكاء بدن در هر گام یكی از پاها روی زمین و دیگری بالا قرار می گیرد در این حالت وزن بدن را بایستی یك پا تحمل نماید واز طرف دیگر عضلات اندام تحتانی باید تعادل بدن را در این شرایط حفظ نماید.

در این مقاله سعی بر آن شده است تا مسائل كوچك و بزرگ كه در ارتباط با شناخت ،حركات و نظافت پاهاهستند مورد توجه قرار بگیرند.

شناخت پا ، ضایعات پا و علاج نسبی آن ،انتخاب كفش مناسب و ضایعات كفش نامناسب و چگونگی پیشگیری ضایعات كفش های نامناسب مطالبی هستند كه در این مقاله به آن ها اشاره خواهد شد.

این مقاله به دلیل طولانی بودن در چند بخش ارائه میگردد تا از حوصله خوانندگان عزیز خارج نگردد.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام