اورتزهای مناسب حین پیاده روی و ورزش جهت سالمندان- قسمت سوم

در تعاریف سازمان بهداشت جهانی، شصت سالگی و در بعضی از مکاتب  دیگر، شصت و پنج سالگی را مترادف با شروع سالمندی در انسان می دانند.

این سنین، با تغییراتی در مفاصل متحرکی که وزن تحمل می کنند توام می باشد، که به آن آرتروز گفته می شود که همانا فرسایش تدریجی مفاصل می باشد.از سویی دیگر با ضعف عضلات نیز مواجه هستیم افزایش سن، قدرت ماهیچه ای را کاهش داده و لذا عضلات، دیگر قادر به حمایت کامل و لازم از مفاصل نمی باشند. تحرک و فعالیت های بدنی با شتاب و سرعت کمتری همراه می باشد و به عبارت دیگر، توانایی آدمی روبه کاهش می باشد.

در این برهه زمانی از زندگی، نقش تحرک و تحرک داشتن به اشکال مختلفی نظیر پیاده روی ورزشی و انجام حرکات تمرینی متناسب با سن و قدرت بدنی، می تواند نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی، حفظ توانایی های موجود و ایجاد نشاط و شادی و آرامش روحی و روانی در انسان داشته باشد.

پیوسته، رکورد و جسود و بی تحرکی عامل افسردگی و پس رفت بوده و خواهد بود و بر عکس تحرک و ورزش عامل نشاط و سرزندگی و امید به زندگی و مقابله با بیماریها است.

از سوی دیگر با عنایت به شرایط جامعه، کاهش روابط عاطفی، کاسته شدن از تعداد فرزندان و کوچک و محدود شدن فضاهای زندگی و محدود شدن محل زندگی به قفس های کوچکی به نام آپارتمان می طلبد که آدمی در حد امکان و تا زمانی که در قید حیات می باشد  با اندیشه کردن تمهیداتی سعی کند که استوار و مستقل به زندگی خود ادامه دهد و کمتر نیازمند دیگرانی باشد که شاید اصلاً وجود نداشته باشند.

ورزش، پیاده روی و تحرک یکی از عوامل مهم حفظ این استقلال و سرپا بودن و ماندن می باشد لذا در تمامی اقشار به ویژه سالمندان از ارزش  و اعتبار و اهمیت والایی برخوردار است.

پس از این مقدمه می پردازیم به اورتزهای آماده و متناسب در حین پیاده روی و ورزش

الف) اورتزهای آماده مناسب پیاده روی در سالمندان

جهت پیاده روی سالمند چند شرط مهم وجود دارد که در صورت رعایت از سوی سالمند، بهترین بهره از پیاده روی نصیب خواهد شد و این ورزش مفرح با کمترین عارضه همراه خواهد گردید.

پیاده روی در سطح صاف، با استفاده از کفش مناسب با لژ تا 3 سانتی متر و پاشنه منعظف و سرعت آهسته یا متوسط و حداکثر نیم ساعت تا چهل دقیقه به شکل مستمر از شروط پیاده روی سالمند می باشد.

اما از آنجایی که اکثر افراد در حدود سنین شصت تا شصت و پنج سالگی درجاتی از آرتروز زانو ممکن است داشته باشند استفاده از یک زانو بند نئو پرنی چهار فنره با میله های طرفی  یا یک زانو بند نئوپرنی بدون میله که دارای ساختار کشسانی بالایی می باشد و حرکت کشکک را نیز با داشتن سوراخ میانی، محدود نمی کند می تواند بسیار مفید فایده باشد و پیاده روی بدون درد و فشار را جهت سالمند فراهم سازد.

لازم به تذکر است که در حرکت های جانبی زانو در سالمند مبتلا به آرتروز زانو دردناک می باشد (حالتی که مثلاً یک دانه سنگ یا شن به زیر پا می رود و زانو به یک سمت تمایل می یابد) و استفاده از زانوبند با میله های حمایتی طرفی ضمن عدم ایجاد محدودیت حین پیاده روی، پیاده روی را لذت بخش و بدون عارضه می سازد.

استفاده از کفی در داخل کفش

بافت چربی کف پا مشابه به یک بالشتک و اسطه بین استخوانهای کف پا و کفش و زمین عمل می نماید و در حقیقت نقش یک ضربه گیر shock absorber را دارد.

در سنین سالمندی این بالشتک چربی، تحلیل می رود و استخوان های کف پا بی واسطه در تماس با کف کفش یا زمین قرار می گیرند.
در این حالت اندک مدتی پس از پیاده روی یا ورزش کف پا دردناک شده و سالمند از ادامه آن اجتناب خواهد نمود.
بدین جهت کفی های بسیار مناسبی از جنس سیلیکون که معروف به کفی های پنجه دار سیلیکونی هستند طراحی و تولید شده است که به راحتی داخل کفش قرار گرفته و مانع درد کف پا حین پیاده روی و ورزش می شوند. 

استفاده از کمربند طبی

آرتروز ستون فقرات کمری یا وجود علائم دیسکو پاتی در ستون فقرات کمری نیز چون با درد و خشکی همراه هستند می تواند تحرک و ورزش و یا پیاده روی سالمند را محدود سازد.

کمربند طبی سخت Hard lumbo Sacral Corset ، کمربندی که با خاصیت کشسانی بالا و چهار میله حفاظتی از ستون فقرات کمری به راحتی بر ناحیه کمری نشسته و در زیر پیراهن و لباس ورزشی قابل استفاده می باشد، با حمایت کامل از ستون فقرات کمری پیاده روی را لذت بخش و بدون درد و عارضه می نماید.لازم به ذکر است که اصولاً بیماران سالمند مبتلا به فتق دیسک بین مهره ای باید در حین فعالیت های روزانه از این نوع کمربند استفاده نمایند.

استفاده از شکم بند

ضعف عضلات شکمی در سنین سالمندی و حرکت احشاء و محتویات شکم به سمت جلو از عوارض شایع دوران سالمندی می باشد. که موجب افزایش قوس ستون فقرات کمری می گردد.

استفاده از شکم بند های طبی به قدرت پایداری و کشسانی زیاد که عضلات شکم را به سمت داخل و بالا می کشد، در حین پیاده روی بسیار مفید فایده بوده و کمک شایانی به فرد سالمند می نماید. این شکم بند ها در انواع مختلف شکم بند حوله ای، شكم بند موهری و... موجود می باشند.

          

بر حسب نوع تمرینات و ورزش هایی که سالمند انجام می دهد و براساس مشکلاتی که می توانددر مفاصلی نظیر مچ پا، مچ دست،آرنج و ... وجود داشته باشد. اورتز های آماده  ( Ready orthesis  ) بسیاری وجود دارند که می توانند بر حسب نیاز، مورد استفاده قرار گیرند. قوزک بند نئوپرنی آتل دار، قوزک بند لیگامانی، آرنج بند نانو، مچ بند نئوپرنی آتل دار با زاويه فانكشنال، باند تنیس البو و ... نمونه هایی از اورتز های آماده می باشند که سالمند می تواند بر حسب نیاز  هر یک از آنها را مورد استفاده قراردهد و بدون اینکه هیچگونه مشکل و محدودیتی در حین تمرین و پیاده روی داشته باشد آن تمرین و یا پیاده روی را انجام دهد.

   

 

   

اورتزهای آماده بطور کلی محصولاتی هستند که روند درمان را تسریع و تکمیل می نمایند و با حمایت از ناحیه دردناک به بهبودی عضو کمک می کنند.
در مواردی نیز با حمایت از ناحیه ضعیف و در معرض آسیب امکان انجام فعالیت های مختلف را میسر و ممکن می سازند. هلدینگ  پاک سمن به عنوان پیشگام در طراحی و تولید طیف وسیعی از اورتزهای آماده، با کیفیت ترین محصولات این حوزه تخصصی را در سرتاسر کشور عرضه و در اختیار عموم قرار داده است.

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام