ورزش سالمندی-قسمت اول

 یکی از توصیه های مهم به تمامی اقشار جامعه از کودک تا سالمند، ورزش کردن است . موضوعی که می توان به عنوان یک مسأله مشترک برای افراد در تمامی محدوده های سنی لازم دانست. کودکان و نوجوانان در سن رشد استخوانی و بدنی قرار دارند و ورزش کردن به آنها کمک می کند تا در مسیر مناسبی برای این رشد حرکت کنند.
در مقابل سالمندان در شرایطی متفاوت از کودکان قرار می گیرند و ورزش کردن به آنها کمک می کند که در طول مسیر طبیعی تحلیل استخوان ها و عضلات از آسیب های احتمالی و بیماریهای مربوط به آغاز دوره پیری تا حد زیادی در امان بمانند.
پس به همان اندازه که ورزش کردن به کودکان و نوجوانان توصیه می شود، این مساله برای سالمندان هم مهم است .
افراد سالمند اگر ورزش نکنند، در حقیقت مفاصل بدن آنها خشک می شود عضلات خاصیت انعطاف پذیری خود را به تدریج از دست می دهند، لذا دامنه حرکتی مفاصل نیز کاهش می یابد و دردهای استخوانی و مفصلی نیز بیشتر می شوند.
ورزش این دردها را کاهش می دهد  و امید و روحیه به آنان می بخشد ، سالمندی دورانی است که فعالیت های جسمانی و روانی فرد کاهش پیدا می کند و ابتلا به بیماری های جسمی و ذهنی ممکن است منجر به احساس افسردگی در فرد شود.
بدون فعالیت و کار ، انرژی خیلی زود تحلیل می رود و افرادی که تحرک کمتری نسبت به افراد پر تحرک دارند، در خطر ابتلا به بیماریهای گوناگون قرار می گیرند .
با مقایسه سلامت افراد سالمندی که دقایقی از روز را  به پیاده روی می گذرانند و خود را با نرمش های سبک و ملایم سرگرم می کنند، می توان به تأثیرات شگرف ورزش بر سلامت جسم و جان این  افراد سالمند پی برد.
انجام ورزش هایی نظیر دوچرخه سواری، راه رفتن آهسته سه روز در هفته و هر بار حدود چهل دقیقه ، می تواند خطر ابتلا به بیماریهایی نظیر دیابت و اختلالات روده ای را کاهش دهد.
اثر بخشی ورزش بر سلامت روحی افراد سالمند نیز ثابت شده است . سالمندانی که روزانه نیم ساعت در هوای آزاد پیاده روی می کنند یا حتی بخشی از وقت خود را به باغبانی می گذرانند، نسبت به همسالان خود از روحیه شاداب تری برخوردارند، ضمن اینکه بیماریهایی نظیر افسردگی و احساس ناتوانی در آنها کمتر از سایرین دیده می شود.انجام ورزش به اندازه دارو ها و گاه بیش از آن نیاز به دانش و تجربه دارد، به همین علت ورزش باید مانند یک نسخه دارویی توسط درمانگر تجویز شود.

برخی افراد که دارای سابقه بیماریهای قلبی، بالا بودن فشار خون و ... هستند باید برنامه ورزشی دقیق تری نسبت به سایر افراد داشته باشند.

پس:

  1. دقت در زمان شروع ورزش سالمندان مهم است و ضمن اینکه هر ورزش نیز ممکن است مناسب سالمند نباشد.
  2. محیط انجام ورزش باید آرام و فرد سالمند پوشش مناسبی داشته باشد.
  3. زمین انجام ورزش نباید دارای شیب باشد.
  4. حداقل هرروز 15 دقیقه ورزش توصیه می شود.
  5. باید مشخص شود کدام بخش از بدن سالمند دچار ضعف  یا مشکل  خاصی است و ورزش های خاص نظیر حرکات تعادلی زیر نظر تراپیست برای سالمند در نظر گرفته شود.
  6. استفاده از وسایل حمایت کننده ( اورتزهای آماده) برای ساپورت نواحی که می توانند در معرض آسیب باشند یا جهت استحکام نواحی ضعیف توصیه می شود.

نرمش هایی برای سالمندان

ورزش های گرم کننده

تمرینات گرم کننده شامل نرمش های ساده کششی هستند که با انجام آنها بدن فرد سالمند برای انجام سایر تمرینات آماده می شود و این تمرینات باید به شکلی اجراء شوند که منجر به کم آوردن نفس نشوند
تمرینات استقامتی
تمریناتی هستند  که باعث می شوند تا تعداد ضربان قلب و تنفس افزایش یافته و مصرف اکسیژن به حداکثر برسد و در نتیجه کارایی قلب، ریه ها و سیستم گردش خون افزایش می یابد.

 تمرینات تعادلی

این تمرینات باعث افزایش هماهنگی و استحکام بیشتر فرد سالمند در حین راه رفتن و فعالیت می شود.

تمرینات کششی

این حرکات، عضلات سفت شده را در معرض کشش قرار می دهد و درد را کاهش خواهد داد.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام