جابه جایی مصدومین در هنگام زلزله

یکی از شایع ترین آسیب هایی که با ریزش آوار در هنگام زلزله ایجاد می شود، شکستگی در اندام ها شامل دست ها و پاها و نیز ستون فقرات می باشد. در صورت شکستگی، حرکت سرتیز استخوان شکسته ممکن است باعث پارگی در رگها و اعصاب گردد. همچنین استخوانهای بلند ، منبع مقدار بسیار زیادی خون هستند که در زمان شکستگی ، این خونریزی باعث از دست دادن فشارخون می شود.

هرگونه درد و ناتوانی درحرکت، کبودی، تورم و یا تغییر شکل محل ضربه را در صحنه حادثه به عنوان شکستگی برخورد کنید. مردم در مواجهه با شکستگی ها به دنبال انتقال سریع افراد هستند. دقت شود جابه جایی غیر علمی افراد بعد زلزله ممکن است سبب آسیب های جدی تر به افراد شود بنابراین افرادی که با کمک های اولیه آشناتر هستند تا قبل از رسیدن تیم امداد ، به دور نمودن افراد از محل خطر کمک کنند.

 

آتل بندی یکی از ساده ترین اقداماتی است که با ثابت ساختن اندام آسیب دیده کمک می کند تا در هنگام جابه جایی، آسیب بیشتری نبینند.

به اندام های مصدوم نگاه کنید اگر درد یا تغییر شکل در آنها مشاهده کردید قبل از حرکت آنها را ثابت کنید با یک تیکه چوپ ، تخته ، حتی با  یک چتر و عصا.

درنظر داشته باشید باید حتما یک مفصل بالاتر و یک مفصل پایینتر از محل آسیب داخل آتل قرار گرفته وثابت شود.

 

 

شکستگی در ستون فقرات و به خصوص سر و گردن بسیار خطرناک است زیرا احتمال آسیب نخاع و معلولیت فرد وجود دارد بنابراین در صورت امکان مصدوم بدون حضور افراد آموزش دیده جابه جا نشود. تیم اورژانس در صورت شک به آسیب مهره های گردنی، با ثابت سازی گردن توسط یک گردن بند مانند کولار فیلادلفیا فرد را جا به جا می کنند.

 

ممکن است رفتار غلط شما در زمان انتقال فرد دچار شکستگی باعث مرگ یا معلولیت وی شود پس بدون شناخت آسیبهای وارده اقدام به حرکت دادن فرد مصدوم نکنید ابتدا نگاهی دقیق به اندامها و سینه فرد مبتلا داشته باشید اگر نشانه ای از آسیب در وی مشاهده نکردید وی را جابجا کنید وگرنه ابتدا آتل گیری و سپس اقدام به جابجایی نمایید.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام