دررفتگي،ضرب ديدگي،شكستگي-قسمت دوم

ب) استفاده به هنگام از اورتز مناسب در طی مراحل درمان و روند بهبودی در ضرب دیدگی، دررفتگی و شكستگی ها

پیش تر گفتیم بی حركتی، از زمان وقوع حادثه باید انجام گیرد و هرچه بی حركتی به هنگام انجام شود در مراحل درمانی با عوارض كمتری روبرو خواهیم بود. در حین و پس از اقدامات درمانی نیز بی‌حركتی، حائز اهمیت است و عملاً بی حركتی بخشی از درمان محسوب می گردد. ولی آنچه نكته مهم در قضیه بی حركتی است و به نظر می رسد از چشم صاحب نظران نیز پنهان مانده است، در این می باشد كه به طور مثال عضو یا مفصل بی حركت به یك باره نباید پس از خروج از آتل یا باز شدن گچ، به اصطلاح، به امان خود رها گردد.

معمولا پس از باز شدن گچ، عضله عمل كننده بر روی مفصل كه در زیر گچ قرار دارد، درجاتی از قدرت عضلانی خود را از دست داده است و قادر به ایجاد حمایت كافی از مفصل نمی باشد. لذا هنوز به حمایت احتیاج دارد. یعنی به مرحله ای رسیده ایم كه گچ باید باز می شده است و حال نیاز به یك حمایت كننده ملایم تر از گچ داریم كه ضمن امكان ایجاد حركت و دامنه حركتی برای مفصل، نقش حمایت كننده نیز داشته باشد.

اینجاست كه به مبحث استفاده از اورتزهای آماده و لزوم شناخت انواع اورتزهای آماده توسط متخصصین، دست اندركاران و اهل فن می رسیم.

برای مثال مچ پایی كه به دلیل پیچ خوردگی شدید چهار هفته در گچ یا آتل قرار داشته است و امروز با نظر جراح ارتوپد مربوطه، گچ او باز شده است و امكان حركت بر روی پای خود را پیدا كرده است باید برای دو تا چهار هفته آینده از یك اورتز آماده مچ پا با میله های (حمایت كننده های) طرفی استفاده نماید تا احتمال پیچیدن دوباره مچ پا به دلیل ضعف عضلات و عدم مهارت عضلانی به خاطر یك ماه در گچ بودن ایجاد نگردد. پس از حداقل دو هفته استفاده از اورتز با میله های طرفی، می تواند آن را كنار گذاشته و از اورتز بدون میله با كش حمایتی استفاده نماید كه ضمن حمایت از مفصل مچ پا، امكان تحرك بیشتر را نیز برای بیمار میسور می سازد.

پس استفاده از یك حمایت كننده و بی حركت كننده ی كامل نظیر گچ تا یك حمایت كننده با امكان تحرك مناسب مفصلی نظیر مچ بند لیگامانی، سیر بهبودی را تضمین نموده و عوارض را به حداقل ممكن، تقلیل می دهد.

این صرفا مثالی بود جهت ناحیه مچ پا و كشیدگی های لیگامانی این ناحیه، اما قضیه لزوم توالی استفاده از اورتز سخت به اورتز نرم جهت كلیه مفاصل متحرك بدن صادق است و نكته ای است كه سیر صحیح درمان و روند بهبودی را تضمین می‌نماید.

مثال دوم- مثلا در یك شكستگی بدون جا‌به‌جایی مهره ای در ستون فقرات گردنی در وهله اول امكان تجویز یك گردن بند فیلادلفیا كه كلیه حركات گردن را به طور كامل محدود می كند وجود دارد.

اما پس از چهار تا شش هفته كه بر حسب نظر متخصص جراح مغز و اعصاب یا ارتوپد مربوطه این گردن بند طبی كنار گذاشته شد، فرد آسیب دیده مجاز نیست كه بدون گردن بند، فعالیت داشته باشد. گردن بند سخت فیلادلفیا، تبدیل به گردن بندی خواهد شد كه ضمن تحمل وزن سر، امكان تحرك نسبی را به دامنه های مختلف حركتی گردن خواهد داد. پس از مدت زمان استفاده از گردن بند سخت با امكان تحرك نسبی مهره های گردنی، نوبت به استفاده از گردن بند نوع نرم می رسد. بیمار مدتی نیز آن را استفاده كرده، طبیعتا توام با استفاده از گردن بند، ورزش های تقویتی عضلات گردن را نیز آموزش می بیند و آماده شروع فعالیت های اجتماعی و شغلی خود می گردد.

امروز تولید اورتزهای آماده Ready orthesis  طیف وسیعی از محصولات را در بر می گیرد و به عبارتی جهت تمامی مفاصل متحرک بدن و نواحی استخوانی مفصلی عضلانی، نظیر ستون فقرات گردنی، ستون فقرات كمری، زانوها، مفاصل مچ پایی، آرنج، شانه و... انواع محصولات از سخت به نرم تولید و در اختیار عموم قرار دارد.

آنچه مهم است نقش پزشك، فیزیوتراپیست و سایر متخصصین حرفه های پزشكی مرتبط می باشد كه با مطالعه و شناخت انواع اورتزهای آماده بهترین و مناسب ترین آن را بر حسب صدمه و شدت آن به بیمار تجویز نمایند.

ما معتقدیم تجویز به هنگام و مناسب اورتز، درتسریع و تكمیل روند بهبودی و درمان بیمار نقش بسیار مهمی را ایفا می‌نماید.

با پیگیری سیر مقالات شركت پاك سمن كه هر هفته در سایت این شركت جانمایی می شود‌، می توانید با انواع اورتزهای آماده ی تولید این شركت و چگونگی تجویز آن ها در بیماری ها و صدمات و آسیب های استخوانی‌، مفصلی و عضلانی، بیش از پیش آشنا گردید.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام