بيماری های دست و مچ

سندروم تونل كارپال

بسياری از افرادی كه مبتلا به سندرم تونل كارپال هستند، دارای علائم خفيف و متوسطی است. مهمترين علامت اين بيماری، سوزن سوزن شدن انگشت و بی حسی انگشت يا احساس درد در قسمتی از دست می باشد. درد ممكن است تا بازو گسترش پيدا كند. بعد از يك مدت طولانی قدرت دست ممكن است تضعيف شود. بعضی مواقع حركت دادن شست يا دو انگشت مشكل می شود. اين امر به دليل ايجاد فشار بيش از حد برروی اعصاب مديان می باشد، كه از درون كانال مچ دست عبور می كند.

سندرم تونل كارپال می تواند با هر شرايطی كه سبب ايجاد فشار بر روی اعصاب مديان مچ دست شود، همراه باشد. بعضی از شرايط رايج كه منجر به اين بيماری می شود شامل چاقی، انجام كارهای تكراری با مچ دست، بارداری و آرتريت روماتوئيد می باشد بعضی مواقع ، اگر فرد بطور دائم كارهای تكراری انجام دهد يا فشار زيادی بر روی مفاصل وارد آورد، اين علائم تشديد می شوند. گاهی مواقع اين علائم بدون درمان از بين می روند. مچ بند پاك سمن می تواند به عنوان حمايت كننده مورد استفاده قرار بگيرد. ممكن است برای مدت زمانی نياز داشته باشيد كه در منزل استراحت كنيد. بسيار مهم است كه به طور معمول و مانند روزهای عادی مچ دست خود را حركت دهيد، اما از فشار آوردن بر روی آن اجتناب كنيد. زمانی كه مچ بند را جهت ثابت نگه داشتن مچ در طول خواب می بنديد، مچ بند می تواند درد و فشار وارده بر روی اعصاب مديان را كاهش دهد.

زمانيكه مچ دست در حالت طبيعی يا استراحت در حالت عادی قرار دارد، كمترين فشار به اعصاب مديان وارد می آيد، اما متاسفانه بسياری از فعاليت هايی را كه ما انجام می دهيم دست در حالت كشيدگی يا خم شدن قرار دارد.

مچ بند در اكثر مواقع به انداره كافی به كاهش عوارض بيماری كمك نمی كند، ولی در مقايسه با ساير راه های درمانی از قبيل عمل جراحی و تزريقات داخل مفصلی، عوارض جانبی ندارد. در اين مواقع پوشيدن مچ بند و اجتناب از فشار آوردن به مفاصل می تواند برای كاهش دردهی خفيف تا ملايم كافی باشد. بسياری از افراد با سندروم تونل كارپال، از مچ بند ها برای چند هفته در طول شب جهت كاهش درد های خفيف و متوسط استفاده می كنند. علائم درد به دليل اينكه احتمال خم شدن دست در طول خواب بيشتر است، تشديد می شوند. مچ بند می تواند از اين اتفاق جلوگيری كند. اين نكته بسيار مهم است كه برای جلوگيری از سفت شدن و تضعيف عضلات، حركات منظم برای مچ دست استفاده شود.

 

بعضی مواقع، حركت دادن شست و دو انگشت اول به دليل اينكه درد آزاردهنده می باشد، سخت است. اين موضوع به دليل فشار بيش از حد بر روی اعصاب مديان است كه از تونل كارپال می گذرد و استفاده از مچ بند می تواند موثر باشد.

بيماری دوكرون

اين بيماری مربوط به التهاب تاندون ها  يا غلاف تاندون هايی است كه حركات انگشت شست را كنترل می نمايد. علائم شامل درد در ناحيه مچ دست، اسپاسم، حساسيت، احساس سوزش در دست، تورم در ناحيه شست  و مشكل در گرفتن اجسام توسط دست می باشد. شروع درد اغلب تدريجی می باشد. درد با تكان دادن شست و مچ دست تشديد می شود

اين سندروم آسيبی است كه از فشار مداوم ايجاد می شود، و شامل حالتی است كه كه در آن شست كشيده می شود و مستعد درد می شود. اين بيماری شامل ضخيم شدن تاندون ها و كانالی كه تاندون ها از آن عبور می كنند، می باشد. تاندون هايی كه در اين بيماری درگير می شوند شامل، تاندون اكستانسور كوتاه شست و ابداكتور بلند شست می باشند. درمان تسكينی شامل بستن مچ بند می باشد كه باعث بی حركتی مچ و شست می شود. همچنين اگر علايم تنها در شست مشاهده شوند، شست بند تامپ اسپايكا يك اورتز مناسب می باشد كه طوری طراحی شده است كه شست را در موقعيت مناسب قرار می دهد. اين شست بند از مفاصل محافظت می كند، و بدون اينكه حركت دست فرد را محدود كند شست را  ثابت نگه می دارد. درد و تورم را كاهش می دهد و مانع از آسيب رسيدن بيشتر به شست می شود. و ممكن است تا انگشت شست يا ساعد كشيده شود.

پارگی مجموعه فيبروغضروفی سه گوش

 ديسك فيبرو غضروفی در انتها استخوان ساعد  بين استخوان اولنا و استخوان های كف دست واقع شده است. با اين ديسك، استخوان خارجی ساعد ( راديوس)، 60% از نيرو وارده به دست را تحمل می كند. بدون اين ديسك، 95% نيرو وارد شده می بايست توسط راديوس تحمل می شد.  اين ديسك غضروفی، در صورتيكه فشار و چرخش مستمر و مداوم برروی مچ دست واقع شود، ممكن است به تدريج آسيب ببيند . اين فشارها را معمولا  افرادی كه تنيس بازی می كنند و ژيمناستيك كارها تجربه می كنند. علائم اين بيماری شامل ورم و درد در ناحيه انگشت كوچك نزديك به مچ دست می باشد. برای درمان، مچ بند، استراحت و درمان های ضد التهابی ممكن است مورد نياز باشد. 

آرتروز انگشت شست

مفاصل انگشت شست به خصوص مفصل كارپومتاكارپ اول اجازه طيف گسترده ای از حركات را در سه جهت می دهد. اين امر باعث افزايش حركت می شود، با اين وجود مفصل در معرض آسيب قرار می گيرد. آرتروز انگشت شست يكی از مشكل شايع در كلينيك های دست می باشد. به طور معمول، بيماران در قسمت پايينی شست احساس درد می كنند، اين درد اغلب به سمت برجستگی شست (تنار) و مفاصل ديگر كشيده می شود. بيشتر بيماران صرف نظر از شدت بيماری، از يك دوره  درمان محافظتی بهره می برند. اورتز تامپ اسپايكا با بی حركت نگهداشتن شست می تواند مفيد باشد. 

رگ به رگ شدن مچ دست

مفصل مچ دست از 8 استخوان كوچك و استخوان های ساعد تشكيل شده است، كه با هم مفصل مچ دست را تشكيل می دهند. به دليل نوع وظايف و فعاليت ها، اين مفاصل ها نياز دارند كه قدرت و تحرك را با هم داشته باشند. به هرحال، عوارض متعددی مرتبط با اين ناحيه وجود دارد. هدف از استفاده از مچ بند، حمايت  مچ دست در طول حركات سنگين يا تكرار شونده و نيز كمك به ورزشكاران در طول تمرين می باشد. در طول اين حركات، مچ دست می تواند تحت فشار قرار بگيرد در نتيجه ممكن است آسيب ببيند. مچ بند اين منطقه را در بر می گيرد، ناحيه را گرم نگه داشته و به كاهش درد و التهاب كمك می كند. بستگی به نوع فعاليت، شما می توانيد از مچ بند الاستيك يا نئوپرنی پاك سمن استفاده نماييد.

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام