اسكليوز (Scoliosis) در ستون فقرات

اسكوليوز (Scoliosis) در ستون فقرات چيست؟

در افراد سالم، مهره ها از گردن تا مهره هاى پايين كمر، در امتداد هم، صاف بر روى هم قرار مى گيرند. اگر در هر بخشى از ستون فقرات اندكى انحراف به راست يا چپ وجود داشته باشد، به آن اسكوليوز يا انحراف جانبى ستون فقرات مى گويند. اسكليوز حتما توسط پزشك و متخصص ستون فقرات به وسيله معاينه و عكس راديوگرافى تشخيص داده مى شود. از فرد خواسته مى شود به جلو خم شود ميزان تقارن پشت در حالت ايستاده و خم شدن به جلو چك مى شود.

علائم اسكوليوز چيست؟

از علائم اسكوليوز در بچه ها و افراد نوجوان مي توان به غيرقرينه بودن شانه ها، افتادگي شانه در يك سمت، غير قرينگي لگن و وجود انحراف در ستون فقرات مي باشد. در بعضي افراد قوز پشتي (هايپركيفوز) هم ممكن است ديده شود. در انحراف هاي شديد گاهي مشكلات تنفسي در افراد ديده مي شود.

اسكوليوز درجات مختلفي مي تواند داشته باشد از 5 درجه تا 60 درجه  و در مهره هاي سينه اي يا كمري به صورت تكي و گاهي دوبل مي تواند رخ دهد.

انواع مختلف اسكوليوز وجود دارد.  اسكوليوز به انواع ساختاري، عصبي، عضلاني ،و اسكوليوز ايديوپاتيك (بدون علت مشخص) دسته بندي مي شود.

شايع ترين علل ايجاد اسكوليوز به خصوص در نوجوانان اسكوليوز ايديوپاتيك (بدون علت مشخص) است.

آيا درمان براي اسكوليوز وجود دارد؟

بسته به ميزان انحراف، سن فرد و ميزان پيشرفت انحناي اسكوليوز درمان هاي متعددي از ورزش، فيزيوتراپي، بريس هاي ستون فقرات و جراحي وجود دارد.

بريس هاي ستون فقرات براي اسكوليوز

ورزش هاي گوناگون براي درجات خفيف تا متوسط ستون فقرات وجود دارد ولي با توجه به درجه انحناي اسكوليوز و ناحيه تحدب،  ورزش مناسب بايد توسط درمانگر، فرد به فرد داده شود. بنابراين نمي توان يك ورزش كلي براي تمام افراد داده شود. اگر اسكوليوز داريد ورزش هاي مناسب را از درمانگر خود جويا شويد.

((براى مشاوره تخصصى تر، سوالات پزشكى خود را از تيم پزشكى پاک سمن در بخش مشاوره بپرسيد.))

نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام