كشيدگی و رگ به رگ شدن گردن بعد از تصادف

 

آسیب ویپلش (whiplash) یا به اصطلاح ساده تر رگ به رگ شدن گردن كه بیش تر بعد از تصادف رخ می دهد، در واقع ایجاد حركت ناگهانی و شدید شامل فلكشن (خم شدن به جلو) و هایپراكستنشن (برگشت بیش از حد سر به سمت عقب) در گردن می باشد كه به دنبال ضربه اتومبیل از عقب یا جلو به سرنشینان وارد می شود. بر اثر این آسیب بافت نرم اطراف مهره های گردن شامل عضلات و رباط ها ممكن است پاره و یا دچار كشیدگی شدید شوند.

اگر شدت ضربه زیاد باشد می تواند ریشه های عصبی و نخاع را نیز درگیر كند و سبب ایجاد علائم با شدت بیش تر شود. علاوه بر این آسیب می ممكن است بر اثر ورزش های تماسی مثل فوتبال ، بوكس و ... ایجاد شود.

علائم این بیماری شامل :

درد و سفت شدن گردن

محدود شدن حركات گردن

احساس خستگی و گیجی

احساس درد و آزردگی در شانه ها و بازوها

بدتر شدن درد گردن با حركت دادن گردن

بی حسی و گزگز در بازو و دستان در مواردی كه شدت آسیب بیش تر است

اختلال در خواب و كاهش تمركز

درمان:

درد عموما چند هفته تا چند ماه باقی می ماند. در روزهای اولیه كه شدت درد خیلی زیاد است بهتر است گردن تاحدامكان كم تر حركت كند و استفاده از گردن بند های طبی به دستور پزشك توصیه می گردد.

بعد از چند روز كه شدت درد كاسته شد باید كم كم حركات گردن آغاز شود. بی حركتی در گردن نباید طولانی مدت شود و بستن گردن بند بیش از 2 هفته مجاز نمی باشد.

فیزیوتراپی و نرمش های گردن یكی دیگر از روش های درمان، در كاهش درد می باشد.

نكته مهم پیشگیری این است كه همیشه سعی كنید در حین رانندگی پشت صندلی خود و سرنشین را طوری تنظیم نمایید كه سر در تماس با پشتی باشد زیرا به هنگام ضربه به ماشین و تصادف افراد آسیب كم تری خواهند دید.

گردآورنده: خانم دکتر ابوترابی

 

 
 
 
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام