فتق دیسک گردنی و علائم آن

 

دیسك مهره ای بافتی است از جنس غضروف و به شكل استوانه كه در بین مهره های ستون فقرات قرار گرفته شده است و حركات مهره ها را در گردن تسهیل می كند. علاوه بر آن سبب توزیع نیرو و جذب ضربه می شود.

 

یكی از مشكلاتی كه عموما با افزایش سن و به خصوص در سنین سالمندی روی می دهد تخریب دیسك بر اثر پیری می باشد. در واقع با افزایش سن، از میزان آب دیسك و خاصیت انعطاف پذیری آن كاسته می شود. علاوه بر آن فتق دیسك گردنی نیز ممكن است به دلایل متعدد در افراد ایجاد شود. فتق دیسك به دلیل آسیب به بخش محیطی و بافت های حلقوی قسمت بیرونی دیسك رخ می دهد. آسیب به بخش محیطی دیسك سبب بیرون زدگی محتویات بخش مركزی كه جنس ژلاتینی دارند، می شود. ممكن است محتویات بخش مركزی بیرون زده به ریشه های عصبی و یا نخاع بسته به جهت جابه جایی فشار وارد آورند. علاوه بر آن تماس مواد شیمیایی قسمت نرم مركزی با ریشه های عصبی در كانال نخاعی سبب تحریك و التهاب آن ها و بروز علائم می شود.

دیسك های مهره های گردنی خیلی بزرگ نیستند با این وجود فضای عبور اعصاب از سوراخ های مهره ای نیز زیاد نیست بنابراین جابه جایی اندك دیسك و محتویات آن ممكن است سبب درگیری اعصاب و شروع علائم شدید در فرد شود.

 

بیش ترین شیوع فتق یا بیرون زدگی دیسك در مهره های گردن در بین مهره های پنجم و ششم گردنی می باشد كه بیش ترین حركت را در بین مهره های گردن دارند و بیش تر حركات گردن حول این محور انجام می شود.

علائم فتق دیسك گردن:

 

 

چه مواردی احتمال فتق دیسك را در افراد افزایش می دهد؟

عموما فتق دیسك یك عارضه وابسته به سن است اما یك سری موارد سبب تسریع در شروع این بیماری می گردد شامل:

 - افرادی كه سبك زندگی ناسالم از قبیل بی تحركی و مصرف سیگار دارند.

- افرادی كه وضعیت صحیح ساختار قامتی در حین نشستن و یا ایستادن را رعایت نمی كنند و به وضعیت غلط عادت كرده اند.

-افرادی كه مجبورند به دلیل حرفه ی خود مدت زمان طولانی گردن خود را در حالت ثابت نگه دارند، ممكن است زودتربه فتق دیسك مبتلا شوند.

 

گردآورنده :خانم دکتر ابوترابی 

نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام