فتق دیسک گردنی و درمان آن

 

بسته به شدت بیماری وعلائم بیماری فتق دیسك پزشك درمان های متفاوتی را تجویز می كند و ممكن است یك درمان برای تمام افراد پاسخ یكسانی نداشته باشد. در بعضی افراد ممكن است محتویات بیرون زده دیسك به نخاع فشار وارد كند و در این موارد علائم شدیدتر و درمان با جدیت بیش تر صورت می پذیرد.

 

 بهترین راه تشخیص برای فتق دیسك و شدت آن تصویر برداری ام آی آی ( (MRI می باشد.

عكس MRI از فتق دیسك گردنی

 

روش های درمانی

درمان ها به دو دسته درمان های محافظتی و درمان جراحی دسته بندی می شوند:

1-استفاده از گردن بند طبی: گردن بندها با محدود كردن حركات نسبی سر، سبب استراحت در عضلات گردن در مرحله درد حاد می شوند و از این طریق درد را كاهش می دهند ولی مدت زمان بستن گردن بند نباید طولانی شود چون می تواند موجب ضعیف شدن عضلات گردن شود.

2-فیزیوتراپی: بعد از كاهش نسبی درد گردن، انجام نرمش های طبی و فیزیوتراپی برای رفع علائم كمك كننده است.

3-كشش سر یا تركشن: در بعضی بیماران طبق تشخیص پزشك، كشش سر و گردن یا به عبارتی تركشن جهت كاهش فشار بر روی اعصاب و كاهش اسپاسم عضلانی مفید است. در واقع نوعی از گردن بندهای طبی نیز در بعضی مواقع جهت ایجاد كشش در گردن توسط پزشك تجویز می گردد.

4-استفاده از داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی طبق تجویز پزشك انجام می شود.

5-تزریق كورتیكواستروئید در فضای اطراف نخاع (اپیدورال) روش دیگری است كه توسط پزشك متخصص جهت كاهش درد و التهاب در مواردی با درد و علائم شدید صورت می گیرد.

6-ورزشهای گردن در شرایطی كه درد به صورت مزمن شده است و البته پزشك شما را منع نكرده می تواند سبب تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف پذیری شود.

در صورت عدم پاسخ درمانی مناسب با روش های مذكور، در مواردی كه علائم عصبی شدید رخ داده است جراحی گزینه درمانی مناسب است.

به خاطر بسپارید یك سری از فعالیت ها ممكن است سبب بدتر شدن فتق دیسك گردد. فعالیت هایی مثل بلند كردن اجسام سنگین، فعالیت هایی كه سبب خم شدن و فشار به گردن می شود و یا فعالیت هایی كه در بالای سر انجام می شود و فرد مجبور است سر را زیاد به سمت عقب ببرد و همزمان بچرخاند سبب بدتر شدن درد می شوند.

گردآورنده : خانم دکتر ابوترابی 

نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام