تنگی كانال نخاع در مهره های گردنی

 

مهره های ستون فقرات طوری قرار می گیرند كه در وسط كانال نخاعی را برای عبور نخاع فراهم می آورند. به هر علتی اگر كانال نخاعی تنگ شود نخاع یا ریشه های عصبی حسی و حركتی كه از نخاع خارج می شوند، تحت فشار قرار می گیرند.

تنگی كانال نخاع دلایل متفاوتی دارد:

  1. گاهی به صورت مادرزادی از بدو تولد كانال اندكی تنگ است كه البته تا زمانی كه آسیب در ستون مهره ای رخ ندهد مشكلاتی ایجاد نمی شود. در واقع چون كانال نخاعی از نخاع اندكی بزرگ تر است به محض كوچكترین آسیب در گردن علائم آن ظاهر می شود.
  2. دلیل دیگر افزایش سن است . استخوان های كوچك ایجاد شده در اطراف مهره ها به دلیل آرتروز و تخریب دیسك و كاهش ارتفاع دیسك مهره ای می تواند سبب تنگ شدن كانال نخاعی شود.
  3. فتق دیسك كه به دلیل پاره شدن حلقه های اطراف دیسك و بیرون زدگی قسمت ‍ژلاتینی مركزی رخ می دهد می تواند سبب فشار آمدن بیش از حد به ریشه های عصبی و یا نخاع شود.
  4. همچنین هر عاملی كه باعث ناپایداری مهره می شود می تواند سبب تنگی كانال نخاع شود. رباط های اطراف مهره اگر دچار پارگی یا كشیدگی شوند و یا اینكه شلی رباط ها به دلیل روماتیسم مفصلی می تواند سبب ایجاد حركات اضافی در مهره ها شده و سبب تنگی كانال نخاعی  و شروع علائم آن شود.

تخریب مهره ای بر اثر آرتروز و تنگی كانال نخاعی

گردآورنده :خانم دکتر ابوترابی

نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام