کفش و پا-قسمت نهم

عوامل خستگی و درد در پاها

خستگی پاها می تواند دراثر راه رفتن روزانه باشد مثلا یك خانم خانه دار كه در طول روز مسافت زیادی را مابین اطاقها، خیاط، آشپزخانه و كوچه طی می نماید و یا افراد شاغل در خیابانها و محیط های ناصاف حركت می‌نمایند دچار خستگی پاها می شوند. این نوع خستگی اغلب در زیر زانو و به طرف پایین بیشتر محسوس است و دراثر مرور زمان باعث ایجاد دردها و علائم و ضایعات دیگری در اعصاب و شبكه می گردند.

خستگی پاها در بعضی مواقع علت عصبی دارد در اثر راه رفتن های طولانی و سر پا ایستادن به مدت زیاد، درناحیه كمر ضایعه بین مهره های شماره اول تا پنجم كمری خارجی و لگن ایجاد می نماید و با وجود دردی كه كم و بیش در این ناحیه احساس می شود بیشتر درد در ناحیه پا ظاهر گردیده و خستگی مفرط در پاها احساس می شود درمواردی كه ضایعه عصبی پیشرفته تر باشد درد از ناحیه كمر شروع شده و در قسمت پشت ساق پا تا نزدیگی انگشت شست پا و تا ناحیه خارجی و انگشت كوچك امتداد می یابد. در چنین شرایطی  بهتر است به یك پزشك یا متخصص توانبخشی مراجعه شود. در صورت عدم دسترسی می توان از ورزش های داده شده استفاده نمود كه موثر خواهد بود. ورزشهای نوع دیگری وجود دارند كه بدون دیدن عكس از كمر و علائم بیماری تجویز آن ها صحیح نیست.

یكی از عوامل ایجاد درد در پاها وجود تورم در ناحیه زیر قوزك پا می باشد در این حالت پاشنه پا دردناك می‌گردد، در این شرایط توصیه می شود كه از كفش های پاشنه كوتاه و نرم و در صورتیكه گودی بیش پا بیش از حد معمول است از كفش های طبی استفاده شود. در صورت امكان استفاده از كفش های كه متناسب با پاها قالب ریزی می شوند كمال مطلوب خواهد بود.

این كفشها دارای دو جدار می باشند با قرار دادن پا درون كفش و یا تزریق موارد مخصوص درون جدار كفش بعد از چند لحظه كفش مناسب و قالب پای شما خواهد شد.

استفاده از كفی وجوراب مناسب باعث می شود پای شما در برخورد با زمین و جاهای بلند و كج و معوج شوك های مكانیكی وارده را تحمل نماید و این در واقع یكی از راه های درمان پاهای خسته و دردناك می باشد. گاهی زیرانگشت شست پا محل اتصال بند اول انگشت شست پا با استخوان كف پا این عارضه در اثر فشار مداوم و منطقه ایی است كه در اثر عوامل زیر بروز می كند:

در اثرپوشیدن این نوع كفش وزن بدن مستقیما به دو نقطه پاشنه و شست وارد می شود. در اثر فشار وارده كف پا و قسمت خارجی ساق پا دردناك می شود. در این مورد بهترین درمان پوشیدن كفش های با ارتفاع پاشنه مناسب می باشد.

بعضی افراد هنگام راه رفتن یا ایستادن فاصله پاهایشان از خط عمودی زیاد بوده و دو شست پای آنها از هم فاصله زیادی دارند این افراد هنگام حركت روی شست پای خود فشار و مقداری چرخش ایجاد می كنند و بیشتر روی محور شكل (1) راه می روند، و این خود یكی دیگر از عوامل خستگی و دردناك شدن پا می باشد. افرادی نیز هستند كه روی لبه بعد داخلی یا خارجی پا راه می روند با گرفتن تصویر كف پا می توان می توان چگونگی پخش نیرو وطرز راه رفتن این افراد را مشخص نمود.

كفی های مناسب و همچنین ورزشهای صحیح راه حل خوبی برای اصلاح بوده و همچنین ورزش های مناسب برای تقویت عضلات اندام تحتانی مفید می باشد.

 

شكل (1)

 

ضایعات و صدمات پوستی :ضایعات پوستی عموما در اثر عكس العمل پا درون كفش های مختلف بر اثر تغییرات محوری و ضایعات مكانیكی اتفاق می افتد و در اینجا چند نمونه از ضایعات مختلف را ذكر می نمائید.

سائیدگی پوست:

زمانیكه كفش نوك باریك كه از جنس چرم سخت باشد مورد استفاده قرار گیرد یا دراثر پوشیدن كفش گشاد و بدون جوراب سائیدگی پوست پا رخ می دهد و در موقع حركت با كفش گشاد كه پا مراحل قدم زدن را طی می نماید كفش گشاد تمایل دارد كه از پا خارج یا جابه جا شود كه این حركت كفش خود باعث سائیدگی پوست می‌گردد.

در مرحله ایی كه پاشنه كفش روی زمین قراردارد كفش گشاد باعث سائیدگی درناحیه انگشتان، ناحیه خارجی، داخلی و اطراف پاشنه پا گردیده و در نتیجه باعث سائیدگی وضخیم در پوست در آن منطقه می گردد و دراثر سایش پوست عوارض زیر بروز می كند:

 

جوش و كورك پا:

جوش و كورك پا در اثر عرق كردن پا در درون كفش و تماس پا با گرد و خاك و عوامل مشابه به خصوص در فصل گرما ایجاد می گردد برای جلوگیری از كورك و جوش های سطحی لازم است نظافت رعایت شود.

در اطفال كه بر اثر استفاده از كفش های نامناسب و پیاده روی های طولانی و یا راه رفتن باپای برهنه این نوع ضایعات ایجاد می شود بهتر است تا انجام عمل جراحی به منظور جلوگیری از وارد آمدن فشار كفش به محل كورك از چسب های مخصوص طبی استفاده نمود.

البته دراینجا از انواع بیماری های پوستی و ضایعات خونی و عروقی كه جوش و كورك های عفونی و غیره در پوست پا بوجود می آورد صحبتی به میان نمی آورد خود بهتر می دانید كه باید به متخصص مربوطه مراجعه نمائید. استفاده از این چسب ها باعث تسهیل درراه رفتن و جلوگیری از ایجاد عفونت می نماید.

در مسیر رشته های خونی و عصبی در محیط مرطوب و نمناك زگیل و بر آمدگی هایی ایجاد می شود كه اغلب به خاطر نزدیكی به عصب بسیار دردناك و ناراحت كننده هستند و برای درمان آنها باید به پزشك مراجعه شود.

درمورد بیماری های پوستی نظیر قارچ، خارش، پوسته شدن پوست و زگیل دانه دانه كه سر آن ها سفید رنگ  می باشد بهترین روش درمان مراجعه به پزشك متخصص پوست می باشد.

 

سرمازدگی:

در این مورد نیز بهتراست به پزشك مراجعه شود. درمان دارویی جهت چرخش مایعات بدن در پاها اهمین خاصی دارد. گرفتن عكس، استفاده از پمادهای مخصوص و ماساژ مطابق آنچه قبلا گفته شد مراحلی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

 

تورم انگشتان :

گاهی اوقات انگشتان پا به خصوص انگشتان شست و كوچك متورم و قرمز می شوند این تورم گاهی درحدی است كه بندهای انگشتان مشخص نمی‌شود و در قسمت جلو ناخن پرخون و متورم شده و پوست براق می‌گردد. این عوارض معمولا بر اثر استفاده از كفش تنگ و یا وارد آمدن فشارهای مستقیم و غیر مستقیم به پاها ایجاد می گردد. برای جلوگیری از بروز این ضایعات لازم است از كفش های نرم و سبك پنچه پهن استفاده كرد.

 

انحراف انگشت شست پا:

كم توجهی دراستفاده از كفش مناسب در سنین كودكی و استفاده از كفشهای تنگ و پنچه باریك و پاشنه بلند باعث ایجاد انحرافاتی درانگشت شست پا می‌گردد در سنین بالا كه وزن شخص اضافه می شود این ضایعه باعث فرسودگی مفاصل شست و استخوان كف پا می گردد. این مسئله راه رفتن را بسیار دردناك و گاهی اوقات غیر ممكن می سازد.

مرحله اصلاحی: دراین مرحله با استفاده از بانداژهای مخصوص و مهار كننده هایی كه از انحراف شست پا جلوگیری می نمایند می توان از انحراف شست پا جلوگیری نمود. (درطول شب و در صورت لزوم در تمام 24 ساعت)

مرحله جراحی: در این مرحله كه انحراف صورت گرفته با عمل جراحی می توان این ضایعه را ترمیم كرد. (البته بعد ازمدتی اگر روش اول موفقیت آمیر نبود.) در هر دو صورت استفاده از كفش های ساده و نرم تجویز می گردد.

بررسی كمی و یا زیادی قوس كف پا :

برای بررسی قوس كف پا می توان از كف پا با روش های مختلف عكس گرفت. یك روش استفاده از كاغذ كپی است. با استفاده از یك كاغذ كپی و صفحه سفید، پا را روی كاغذ كپی قرار داده و فشار می دهیم تصویر كف پا بر روی كاغذ سفید نقش خواهد بست.

روش دیگر استفاده از دستگاه رویت كف پا درون آینه است. با قراردادن كف پا روی صفحه شیشه ایی تصویر پا را در آینه زیر صفحه شیشه ایی می توان مشاهده كرد. باقرار دادن وزن بدن روی دو پا یا یك پا به خوبی می توان نحوه توزیع وزن بر كف پا را مشاهده كرد. توصیه می گردد كلیه بخش های فیزیوتراپی و ارتوپدی بیمارستان ها و مطب ها از این وسیله ساده و با ارزش كه اثر بسیار خوبی در تشخیص ضایعات پا و به خصوص توزیع وزن بدن دارد استفاده نمائید.(شكل 2)

(شکل 2)

در مواردی كه قوس كف پا كمتر یا زیاد تر از حد معمول است استفاده از كفی های طبی مناسب تجویز می‌گردد. درمواردی كه قوس كف پا زیاد باشد استفاده از كفی نوع آلومینیومی مناسب تر است.

رعایت نكات زیر باعث جلوگیری از بروز ضایعات پا می گردد.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام