کفش و پا-قسمت هفتم

مد و نحوه استفاده از كفش

  1. در 10 سال اخیر كه استفاده از كفش پاشنه بلند و نوك تیز نزد آقایان به خصوص نوجوانان معمول گردیده بود استفاده از این نوع كفش ها باعث گردید كه محورهای بدن و سیستم آناتومی آن از نظر بیومكانیكی انطباق و تعادل خویش را از نظر اعمال نیروها در محورهای طبیعی از دست داده و ضایعات مختلف در اندام تحتانی ستون فقرات ظاهر گردد كه مهم ترین آنها درد در ناحیه زانو می‌باشد زیرا وقتی كه عضلات پشت ساق پا كوتاه می شوند مسئولیت عضله چهار سر بیشتر و عضلات قدامی ساق پا در تمام مدت در حالت كشش باقی خواهد ماند. نتیجتا در اثر راه رفتن در زانو زاویه ایی حدود 5 درجه ایجاد می گردد.
  2. اگر توجه كرده باشید برخی آقایان تمایل دارند كفشهای خود را از ناحیه پاشنه خوابانیده و یا بندهای آنرا شل نگه دارند و در حین راه رفتن كفش روی زمین بكشند. این طریقه حركت و استفاده از كفش باعث می گردد كه حركات و تغییرات محوری لازم در مچ پا صورت نگرفته و مركز ثقل بدن درارتباط با حركات بالا و پایین انطباق خود را از دست بدهد و فقط حركات به سمت جلو و چرخشی درمركز ثقل ایجاد گردد.  این محدودیت در حركات مچ نهایتا باعث بروز ضایعات در ستون فقرات به خصوص در مهره‌ای كمری و گردنی و ایجاد درد در پاها ولگن می‌گردد و در اكثر افراد خستگی كمر به علت سفت شدن عضلات صاف كننده كمر می‌باشد (اسپاسم) كه در تمام مدت راه رفتن با این روش عضلات در حالت انقباض می باشند و بعد از استراحت و به خصوص صبح‌ها درد به صورت بارزی ظهور می نماید.

جوراب:

لزوم استفاده از جوراب و انتخاب جوراب مناسب

جورابهای كه نرم بوده و فشار بیش از حد به بدن وارد نكنند، مناسب می باشند. جورابها حتی الامكان نباید تنگ باشند،جوراب باید از نوع و ضخامتی تهیه گردد كه در حین راه رفتن باعث سرخوردن انگشتان به جلو نگردد.( درون كفش)

جوراب پوشش و حفاظ خوبی برای پاها بوده و بعد از هر روز استفاده به علت اینكه عرق پا را به خود می گیرد باید تعویض گردد. ضخامت چند میلیمتری برای جوراب مناسب بوده و جنس آن ترجیحا نخی باشد.

در كودكان زیر 5 سال استفاده از جوراب ضخیم برای محافظت ساق و پنچه پا مناسب می باشد با توجه به این نكته كه ساق جوراب (كشباف) نباید آنقدر سفت باشد كه اختلال در گردش خون سطحی ایجاد نماید.

طریقه بانداژ پا:

بانداژ پا در اثر ضایعاتی نظیر پیچ خوردگی، خستگی و راه رفتن های طولانی، بیماری های وریدی مانند واریس با تجویز متخصص لازم خواهد بود. شكل ( 18و19) طریقه صحیح بانداژ پا رانشان می دهد. هدف از بانداژ گاهی به خاطر محافظت از زخم یا از سرما و یا بخاطر درد می باشد ولی گاهی به خاطر تسریع در گردش خون وریدی و بالاخره به خاطر محافظت دراثر ضعف عضلات در نگهداری مفاصل بعد از شكستگی پا پیچ خوردگی به كاربرده می شود.

گاهی بانداژ از نوع الاستیكی می باشد و مطابق شكل از قسمت پایین به بالا بسته شده و این عمل باید طوری صورت گیرد كه همیشه فشار قسمت پایین بیش از قسمت بالا باشد . این عمل در بازگشت خون و مایعات بدن كمك می نماید. میزان سفت كردن بانداژ باید در حدی باشد كه باعث تغییر رنگ ناخن ها نشود( ناخن ها بیرنگ یا كبود نشوند.)

در صورتیكه زخم پا دارای خونریزی باشد قبل از مراجعه به پزشك كارهای زیر را انجام دهید:

 

                              

(شكل شماره 18) 

روش بانداژ:

           در مواقعی كه ناراحتی های پا جدا از نارسائیهای خونی و ضایعات عصبی باشند نظیر درد در ناحیه داخلی و خارجی مچ پا ضایعات تاب خوردگی و غیره  قبل از مراجعه به پزشك باید این ناحیه را بانداژ نمود. جنس بانداژ از نوع الاستیكی باشد و طریقه بستن به نحوی صورت گیرد كه فشار بستن از پایین به بالا كم شود.

 

 

(شكل 19)

 

مواردی كه بانداژ ضایعات پا لازم است:

 

نگهداری و نظافت پا

ناخن ها: 

افرادی كه دارای ناخن های سفت و استخوانی هستند و افرادی كه دارای ناخن های نرم می باشند هر دو دسته لازم است هرهفته یا حداكثر هر 10 روز یكبار ناخن های خود را كوتاه نمایند. ناخن های بلند درون كفش جلو بسته در اثر برخورد به نوك كفش باعث كج شدن ناخن از قسمت ریشه می گردد . به علاوه فشارهای جانبی به ناخن باعث فرو رفتن ناخن در كناره های انگشتان گردیده و هنگام كوتاه كردن ناخن ایجاد درد می نماید و احتمال ایجاد زخم و عفونت را بالا می برد ناخن بلند باعث سوراخ شدن جوراب گردیده و دراثر مرور زمان حتی كفش های پارچه ایی نظیر گیوه را نیز سوراخ می كند  كه این خود باعث بروز ضایعات ثانویه می گردد.

ناخن را نباید بیش از حد كوتاه نمود. لازم است هر چند روز یكبار زیر ناخن ها با یك میله گرد پاك كرده و بافت های مرده ویا موارد خارجی را كه در اثر عرق كردن زیر ناخن ها پا جمع می شوند خارج نمود. برای كوتاه كردن ، ناخن ها را ابتدا به صورت مربع بریده سپس گوشه های آن را گرد كرده انگاه با سوهان ناخن گیر یا سوهان مخصوص و در جهت طول ناخن را آرام آرام صاف نمائید.

 

محیط ناخن :

غیر از لبه جلویی ناخن كه به طور آزادانه قراردارد سه طرف دیگر آن با پوست و بافت ها درتماس است و همیشه جدارنازكی از پوست روی لبه های ناخن قرار می گیرد. این پوست اضافی را ابتدا با استفاده ار یك جسم فلزی نوك دار به طرفین زده و سپس با یك وسیله نوك تیز قطع نمایید. ناخن های بلند در راه رفتن های طولانی ، دویدن و درون كفش های تنگ و پنچه باریك  و درنزد كودكان و نوجوانان باعث تغییر شكل قوس كف پا میگردد. متعاقبا این مسئله باعث تغییر شكل انگشتان شده و در سنین بالا باعث بروزضایعاتی درانگشتان می گردد.

 

نظافت پوست :

در پاره ای افراد به علت شغل های سخت و سر پا ایستادن های زیاد و درافرادی كه پاهای مرطوب دارند و یا اینكه دراثر استفاده از كفش های لاستیكی پاهای آنها عرق می نماید، مابین انگشتان پا در ناحیه كف و پاشنه پا یك لایه كبره مانند كه همان اجتماع سلول های مرده پوست می باشند تشكیل می شود برای از بین بردن این لایه می توان از سنگ پای نرم استفاده كرد ناحیه كبره بسته را با سنگ پا به ملایمت می‌سائید. در صورتیكه تركیدگی عمیق باشد مراجعه به پزشك ضروری خواهد بود تا با تجویز دارو و پمادهای مناسب درمان شود. در كودكان كمتر از 2 الی 3 سال لازم است ناحیه حساس بین انگشتان و كف پا را یك مرتبه در روز با مایع شست و شوی مناسب شسته و ماساژ داد . ماساژ را از طرف انگشتان به پاشنه و ساق پا می توان انجام داد. پاهایی كه ساعت ها ( 12 الی 16 ساعت ) درون كفش قرار دارند احتیاج به مراقبت هایی برای رفع خستگی و فشارهای وارده دارند.

انجام دستورات زیر به پاها كمك می نماید تا نشاط و تازگی خود را بازیابند.  

شست وشو با آب نیمه گرم جهت برطرف كردن عرق پا و سپس شست و شو با آب 37 درجه سانتی گراد جهت جمع شدن عضلات و عروق. این عمل باعث می شود كه جریان خون جهت بازگرداندن مایعات بدن خون به طرف بالا (قلب) تسریع گردد.

برای برطرف نمودن خستگی عضلات لیگامانهای و مفاصل پا می توان به صورت زیرپاها را ماساژ داد.

الف) تك تك انگشتان را چند بار از ناخن ها و چهار جهت به سمت بالا ماساژ دهید.

ب) با كف دست از ناحیه انگشتان پا به روی پا كشیده و ماساژ را تا ناحیه ساق پا ادامه دهید.

ج) با كف دست از ناحیه زیر انگشتان پا وكف پا تا ناحیه پاشنه ماساژ را ادامه دهید.

د) با دو دست ناحیه خارجی و كناره داخلی پا را گرفته و از مچ پا تا پشت ساق و زیر زانو هر دو دست را با فشار نسبتا زیاد كشیده و ماساژ دهید.

هر كدام از حركات فوق را 6 الی 8 بار انجام دهید. اگر منفی باشیم صرف اندكی وقت برای رسیدگی به پاها كه شبانه روز در خدمت ما هستند چندان دشوار نخواهد بود.

 

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام