کفش و پا-قسمت یازدهم

وسائل كمكی مورد نیاز پا:

درضایعات از نوع عصبی عضلانی و در ضایعات مچ پا استفاده از وسایل كمكی درموقع راه رفتن ضروری است. دراین قسمت سعی شده است این نوع وسایل به طور خلاصه معرفی شده و كاربرد آنها نیز به طور مختصر مشخص شود.

عصا:

یكی از وسایل كمك درمانی است. عصا برای حفظ تعادل و همچنین به خاطر توزیع وزن بدن روی دو پا و عصا تواما به كار می رود. درافرادی كه دارای ضایعه عضلانی در پا هستند استفاده از عصا به عضلات مربوط در تحمل وزن بدن كمك می نماید و عصا به فرم های مختلف ساخته می شود كه از نظر قسمت نگه دارند دست سطح اتكا آن تفاوت هایی با یكدیگر دارند.

كفی:

وسیله ایست كه جهت تكمیل نمودن سطح اتكا پا (پاشنه  و پنچه ) مورداستفاده قرار می گیرد. كفی های مختلف درون كفش قرار می گیرند بایستی با شرایط نقض كف پا مطابقت نمایند. نوع كفی با توجه به كمی یا زیادی قوس پا متفاوت است و در استفاده از كفی انتقال وزن به طور صحیح از پا به كفش و زمین بایستی صورت بگیرد.

كفش های طبی:

كفش های مخصوص تحت عنوان كفش های اصلاحی اورتوپدی و طبی مورد استفاده قرار می گیرند. دراین نوع كفش ها به منظور انتقال صحیح وزن به زمین در كف و در پشت و طرفین كفش جهت صحیح نگه داشتن وضعیت پا و جلوگیری از انحراف محورها اقدامات اساسی صورت می گیرد.

برای هر فرد بنا بر نوع ضایعه و ناراحتی كه دارد باید از كفش مناسب و لوازم و قطعات مخصوص طبی استفاده نمود. چند نمونه اصلاحی كه در نقص ها می توان انجام داد به طرح زیر می باشد:

 اندام مصنوعی:

درافرادی كه به عللی اندام تحتانی آنان قطع گردیده بنا بر طول عضو باقی مانده جای آن را باید به روش های مصنوعی ترمیم نمود تا حتی الامكان از لنگیدن و ناراحتی بیمار كاسته شود. اگر زیر مفصل مچ پا در طول های مختلف قطع عضو صورت گرفته باشد به سادگی با مهارت خاص می توان پنچه ای با طول مناسب درون كفش تعبیه نمود تا از لنگیدن و ضایعات ثانویه جلوگیری گردد و در این افراد انتخاب كفش مناسب امری ضروری است. در غیر این صورت بایستی در مفصل مچ و زانو از پای مصنوعی استفاده كرد.

نگهداری كفش:

بعد از 8 ساعت كار روزانه، عرق كردن كفش از درون، رطوبت و گرد و خاك و آفتاب خوردگی درطول عمر كفش اثر مستقیم دارد. از طرفی به علل تحرك چرم نرمتر گردیده و در شب به علت بی حركتی و از دست دادن رطوبت خشك و كج و معوج می گردد.

همچنین در روزهای بارانی كفش بیش از حد مرطوب می شود بنابراین جهت حفاظت كفش ها نكات زیر را باید رعایت شود:

  چند نمونه كفش و كفی اصلاحی برای انتقال صحیح وزن به زمین

 

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام