فتق ديسك ستون فقرات كمری-قسمت دوم

اورتز و نقش استفاده از اورتز در كاهش درد و تسریع روند درمان دردهای ناحیه كمر.

در مبحث دیسكوپاتی ستون فقرات كمری در خصوص دردهای ناشی از فتق دیسك های بین مهره ای و رعایت های درمانی مرتبط با آن، مطالبی ارائه شد. یك بخش از رعایت ها، استفاده به هنگام از كمربند طبی در مراحل درمانی می باشد كه در این مقاله می خواهیم با جزئیات بیشتری به این مطلب بپردازیم.

نقش كمربند طبی، چگونگی استفاده از آن و نوع كمربند طبی مورد نیاز، كدام است؟!

برای حصول این منظور، لازم است به انواع دردهای كمری با منشأهای مختلف به شكل گذرا اشاره نموده و سپس نقش و نوع كمربند طبی مورد نیاز در آن عارضه را بررسی نمائیم.

الف- دردهای كمری با منشأ عضلانی، مثلا ضعف عضلات

ب- دردهای كمری ناشی از تغییرات مفصلی، استئوآرتریت مهره‌های کمری

ج- دردهای كمری ناشی از فتق دیسك های بین مهره‌ای، دیسكوپاتی ها

د- دردهای كمری با منشأ خارج از ناحیه كمر، به طور مثال دردهای احشایی كه درد آن در ناحیه كمری ظاهر می‌شود.

ه- دردهای با منشأ استخوانی

بدیهی است در خصوص بند "د"، نیاز است علت اصلی بیماری توسط پزشك متخصص مربوطه درمان گردد و استفاده از كمربند طبی در چنین مواردی، اندیكاسیون و استفاده‌ای ندارد.

ضعف عضلات ناحیه كمری (عضلات پاراورتبرال) و یا افزایش حجم عضلات شكم می تواند منجر به افزایش قوس ستون فقرات كمری شود. در شرایط قوس طبیعی ستون فقرات كمری، فشار به شكل متناسب بر روی تمامی مهره‌های ستون فقرات كمری وارد می‌شود ولی در شرایط افزایش قوس، فشار وزن تنه بر روی یكی دو مهره متمركز می‌گردد و در حقیقت این مهره‌ها باید مسئولیت سایر مهره های ستون فقرات كمری را نیز تقبل نمایند، این قضیه می‌تواند عامل درد باشد.

بهترین گزینه‌ی درمان و توصیه در چنین مواردی، توصیه به بیمار به انجام ورزش‌های تقویتی عضلات شكم و عضلات كنار مهره‌ای، رعایت یك رژیم تغذیه ای و اجتناب از انجام یا قرار گرفتن در بعضی از پوریشن ها می‌باشد. مثلاً در حین سرپا ایستادن، چنانچه به شكل متناوب یكی از پاهای خود را بر روی یك چهارپایه یا تكیه گاه بلندتری قرار دهد، افزایش قوس ستون فقرات كمری اتفاق نمی‌افتد و لذا این‌گونه ایستادن با كمترین صدمه همراه خواهد بود.

در مواردی كه دردهای ستون فقرات كمری ناشی از حجم شكم و افتادگی عضلات آن (كه منجر به افزایش قوس كمری می‌گردد) می باشد، صرفاً استفاده از كمربند طبی نرم، كه عضلات شكم را به سمت بالا كشیده و درجای خود محفوظ دارد، درحین فعالیت ها، می تواند بسیار مفید باشد.

به این بیمار توصیه اكید می شود كه حتماً تمرینات تقویتی عضلات را انجام دهد ، پوزیشن های صحیح را درحین كار و فعالیت، مورد توجه قرار دهد و از كمربند صرفاً نرم، آن هم در حین فعالیت ها، بهره برد. این كمربند در حین استراحت و خواب حتما باید از ناحیه كمر باز شود.

در دردهای ستون فقرات كمری با منشأ مفصلی و فتق دیسك ها نظیر تغییرات آرتروزیك و دیسكوپاتی های بین مهره ای، با توجه به اینكه نیاز به بی‌حركتی بیشتر و حمایت از ناحیه می باشد تا درد كاهش یابد و روند بهبودی، مسیر صحیحی پیدا کند، استفاده از نوع نرم كمربندها، كافی نیست و بهتر است از(Hard lumbo sacral corset) استفاده شود.

مجدداً به بیمار متذكر خواهیم شد، استفاده از كمربند طبی سخت، بخشی از روند درمان او می باشد و باید در كنار استفاده از كمربند طبی سخت با آتل پلي آميد، سایر موارد احتیاطی را نیز حتماً مد نظر قرار داده و انجام دهد.

به این موارد در بخش اول كمر درد به تفصیل، اشاره گردیده است.

كمربند طبی سخت نیز در طی فعالیت های روزانه و در حین تردد و راه رفتن بسته می‌شود. ولی در زمان استراحت بهتر است كه باز شود البته مورد استثنایی نیز وجود دارد كه چنانچه درد بیمار شدید است، حین دراز كشیدن نیز می تواند كمربند را به كمر داشته باشد.

از موارد استفاده از كمربند طبی در درد های ناحیه كمری با منشأ استخوانی می‌توان به شكستگی‌های مهره‌ای بدون جابه‌جایی اشاره كرد.

درمواردی از این قبیل، بر حسب نظر جراح ارتوپد و با توجه به شرایط سنی و شدت عارضه، ممكن است به تشخیص جراح مربوطه، عمل جراحی نیاز نباشد و یك بی‌حركتی خوب، كمك مناسبی به ترمیم محل شكستگی نماید. همچنین می توان از كمربند‌های (Thoraco lumbo sacral orthesis) T.L.S.O كه نوعی كمربند طبی بلند می‌باشد و تمامی ستون فقرات را از ناحیه زیر گردن تا پایین كمر در بر می‌گیرد، می توان استفاده کرد.

این كمربند T.L.S.O با بی‌حركتی مناسب و یكپارچه ستون فقرات به جز ناحیه ستون فقرات گردنی، به تسریع در ترمیم شكستگی كمك كرده، درد را تسكین می‌دهد و باعث آغاز سریعتر فعالیت های فرد آسیب دیده نیز می شود. بیمار می تواند با استفاده از این كمربند بخشی از فعالیت های روزمره خود را انجام دهد.

در انتها به این مسئله اشاره می‌كنیم كه استفاده به هنگام از كمربند طبی، تجویز و شناخت مناسب انواع كمربندها بر حسب نوع ضایعه و نحوه و زمان استفاده از كمربند طبی، عوامل مهمی در افزایش نقش استفاده از اورتزهای آماده در تسریع و تكمیل روند درمان بیماران هستند.

 

آیا این مطلب به نظر شما مفید بود؟ خیــر
از اینکه ما را در ارائه مطالب بهتر یاری نمودید متشکریم.
نظرات و پیشنهادات شما یاری رسان ما در ارائه خدمات بهتر میباشد.

نظر شما با موفقیت ثبت شد، سپاسگزاریم. متاسفانه فرآیند ثبت نظر شما با مشکل مواجه شد.

عضو جدید هستم!گذرواژه را فراموش کرده ام